Recension: Diablo III: Rise of the Necromancer [PS4]

Det finns inte många spel på PlayStation 4 som kan mäta sig med antalet timmar som jag har tillbringat med Diablo III: Ultimate Evil Edition (9/10). Trots att jag har klarat det framlänges och baklänges otaliga gånger finns det hela tiden ett sug som gör att jag fortsätter i det ändlösa Adventure-läget i hopp om att finna ännu finare utrustning till mina karaktärer.

När expansionen Rise of the Necromancer släpptes var det med stor förtjusning jag plockade upp spelet igen efter en längre paus, och min stora förhoppning var att Blizzard skulle kunna återskapa upplevelsen från den klassiska Diablo II-klassen.

Necromancer-klassen är en form av magiker som använder sig av en kombination av förbannelser, återuppståndna fiender och exploderande lik för att bana väg genom horderna av helvetets skapelser. I Diablo II var klassen relativt svårspelad jämfört med de andra karaktärerna, men många av de kantigare designvalen har jämnats ut nu med inträdet i Diablo III.

När du klarar spelet kommer alla skeletten att skapa en klassisk TV-puckhög.

Favoritfärdigheten Corpse Explosion är förstås tillbaka, och är vanvettigt effektiv om du råkar befinna dig i större grupper av fiender. Det är oerhört tillfredsställande att dra igång en kedjereaktion som jämnar hela grupper med marken på bara sekunder, och med tanke på att färdigheten inte kostar några resurser blev det snabbt en hörnsten i mitt karaktärsbygge.

En av klassens största nackdelar är fortfarande att det kan vara svårt att hantera enstaka fiender, som till exempel i bossfighter. Det finns begränsat med effektiva attacker som är riktade mot en fiende, och det kan därför kännas lite drygt att slåss mot de stora aktbossarna som ofta besitter enorma mängder hälsa. I dess strider lönar det sig att ha goda vänner med sig som kan stå och hamra på fienden, medan du står på tryggt avstånd och använder dina förbannelser och din potentiella arme av odöda.

Exploderande kroppar har aldrig förr varit så tillfredsställande.

Även om jag har haft otroligt mycket kul med min necromancer under resan till nivå 70 finner jag det ganska svårt att betygsätta denna expansion. I princip alla nyheter som lanserades i samband med Rise of the Necromancer kom i form av en kostnadsfri patch, vilket på ett vis är fantastiskt. Många andra spel är snabba på att låsa nytt innehåll bakom en betalvägg, och Blizzard visar verkligen vägen i detta fall. Men det förringar också värdet av själva betalexpansionen, då det i praktiken blir 150 kronor för enbart en ny karaktär.

Med det sagt rekommenderas det varmt om du redan har gjort allt som går att göra i spelet, eftersom nekromantikern fyller ett utrymme som ingen annan klass gör. Du får tänka lite annorlunda och det finns en del olika vis du kan bygga upp din karaktär för att skapa omväxling och nöje. Om du nöjer dig med nya prylar till dina befintliga karaktärer kan det dock vara värt att skippa expansionen och bara ladda ner patchen.

Kommentera