Recension: Bridge Constructor Portal [PS4]

Pusselspel med en realistisk fysikmotor i botten har alltid tilltalat mig och Bridge Constructor Portal får mig att minnas klassiker som The Incredible Machine och Crayon Physics. Jag har inte spelat föregångaren Bridge Constructor (6/10) men redan från start vet jag att det finns markanta skillnader.

Portal-spelen innoverade pusselgenren och visade både att det går att skapa helt unika pusselspel samtidigt som de både är spännande och roliga. Innan jag började spela denna titel ställde jag mig undrande om Portal-namnet bara skulle vara en gimmick eller om namnet verkligen förtjänades?

Om du är duktig kanske du får tårta

Spelet hinner inte mer än att starta förrän jag sitter där med ett brett leende på läpparna. Den egensinniga, sarkastiska och sadistiska artificiella intelligensen GLaDOS är tillbaka med besked. Du ingår i en vetenskaplig testgrupp där du i olika testkammare ska bygga broar som håller för en konvoj av lastbilar.

Dina fiender är gravitationen och pooler fyllda med en giftig syra som förintar allt som kommer i kontakt med den. Självklart portioneras det ut ytterligare utmaningar under spelets gång, och inget Portal-spel skulle vara komplett utan maskingevärsförsedda vaktrobotar och hjärtbeprydda kompanjonskuber.

Till en början får du mycket hjälp och det känns helt självklart att placera ut vägplattor, metallstöd och gummiband, men ganska snabbt stegrar svårighetsgraden. Fästpunkterna blir färre och färre och jag tvingas bygga enorma stödkonstruktioner som ska hålla för studsande lastbilar. Angående studsandet så kräver testrummen ett ganska oömt hanterande av lastbilarna.

Om du har spelat Portal 2, känner du redan till de reflekterande och accelererande geléer som dök upp där. De gör också comeback i Bridge Constructor Portal och tillför både Portal-känsla och komplexitet.

De stackars chaufförerna utsätts för en hel del i vetenskapens namn

Den grundläggande spelmekaniken med brobyggandet är förvånansvärt rolig och tankebanorna kring hur belastning propagerar genom en bro och i vilka punkter krafterna kommer att bli störst passar helt perfekt i ett pusselspel. Det blir väldigt många trianglar som stöd över eller under själva bron och helt logiskt bör stödkonstruktionerna matcha kurva oavsett om den är konkav eller konvex.

Förutom byggandet kan du testa banan för att se vad gravitation och omgivning gör med dina konstruktioner eller släppa på en lastbil. När den ensamma lastbilen kommit helskinnad i mål kan du testa banan med hela konvojen eller gå vidare till nästa. Detta enkla upplägg med bara två byggblock och två testfunktioner är i kombination med testrummens komponenter helt genialiskt och att låta omgivningen stå för variationen fungerar utmärkt.

Det enda smolket i bägaren för mig är när jag kommit på hur jag ska lösa banan och tvingas bygga enorma konstruktioner för att få till det och får sitta och riva delar för att få en irriterande vinkel korrekt. Jag förstår att det självklart är en viktig komponent i spelet, men känner mig ändå mätt efter ett par av banorna som krävt en stor bygginsats från mig med massor av rekonstruktioner. Dock är glädjen tillbaka efter en paus, så det är ett begränsat problem.

Bridge Constructor Portal är en pusselpärla som absolut är värdig att bära namnet Portal och även om det inte når lika högt som de storheterna förtjänar det en genomspelning om du gillar pusslande och modellbyggande.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.