”Spelar mitt barn för mycket?”

Har du tv-spelande barn men är inte själv särskilt bevandrad i spelbranschen kan det vara tufft att veta var gränser ska dras och vad som är upp och ner. I förra krönikan om tv-spelande barn nämnde jag att vilsna föräldrar ofta ställer samma två frågor.

Den första: Vilket spel ger jag mitt barn? avhandlade vi i förra artikeln. I huvudsak var tipset att verkligen följa PEGI-märkningarna i första hand och sätta dig ner och intressera dig för spelet i andra hand. Att vara delaktig gör mycket och du lär dig på kuppen.

Den andra vanliga frågan är klurigare: Hur gör jag om mitt barn spelar för mycket?

Frågan är klurig, av flera orsaker. För det första råder det väldigt olika meningar kring huruvida tv- och datorspel är utvecklande eller skadligt. Jag är inte psykolog och kan inte göra annat än följa de olika forskningsrapporter som ploppar in från gång till annan. Kortfattat säger de ungefär att tv-spel visst kan vara utvecklande för hjärnan, men aggressivt beteende eller andra mer eller mindre destruktiva mönster kan utlösas eller åtminstone förstärkas. Kanske.

Minecraft

Ett spel som många föräldrar antagligen känner igen eller fasar för: Minecraft. Den digitala motsvarigheten till Lego. Ett bra exempel på hur spel kan användas både i pedagogiska och problemlösande syften.

Kort sagt; tv- och datorspel kan förmodligen göra både gott och ont i olika sammanhang och doser – precis som vilken underhållningskonsumtion som helst; film, böcker, musik eller whatever.

Men det som egentligen gör frågan svår är uttrycket ”för mycket”. Häri ligger en värdering och en farhåga. Att göra något i ”för stor dos” är dåligt eller kan åtminstone gå ut över annat. Som exempelvis skolarbete eller jobb.

En människa har 24 timmar per dygn; jag vågar påstå att jag läser saker sammanlagt fyra timmar varje dag. Är det ”för mycket”? Eller är det bara utvecklande? Är fyra timmars läxläsning eller tentapluggande för mycket? Eller handlar det om att läxläsning helt enkelt är en bättre syssla – och inte om huruvida spel är skadligt eller ej?

Det må vara hänt – läxläsning är viktigt, men frågan du kanske ska ställa dig först är vad du själv anser vara ”lagom” i sammanhanget – och gärna jämföra med andra sysslor. Hur många timmar ska ditt barn läsa böcker för att du ska reagera och undra om det är ”för mycket”? Hur många timmar ska ditt barn ägna åt fotboll innan det är ”för mycket”?

För de o

För de oroliga föräldrarna finns det ganska enkla sätt att begränsa/kontrollera speltid och dess effekter. Ett av de mer effektiva – spela tillsammans med barnet.

Spelade den elvaårige Zlatan ”för mycket” fotboll? Borde han läst läxor istället? Han blev till slut mångmiljonär – vore det mer ok att spela ”för mycket” om du insåg att ditt barn potentiellt skulle kunna bli mångmiljonär på spel?

Min idé är inte att påstå att ingen kan spela för mycket – min tanke är att varje förälder bör fråga sig varför de är rädda, varför de är oroliga för att något är ”för mycket”. Och ställa det i jämförelse med allt annat unga sysslar med på fritiden. Spel är en fritidssyssla bland andra och här för att stanna. Det kan vara otroligt utvecklande men även repetitivt, beroendeframkallande och passivt.

En del barn (och vuxna) spelar säkert för mycket. Men en del barn även läser, spelar fotboll och rider hästar ”för mycket”. Tv- och datorspel tenderar att få en underordnad tillvaro jämfört med andra fritidssysslor. Bör det ha det?

 

14 kommentarer
  1. Galten Galten
    • Jimmy
  2. Aaron V.R.
    • Jimmy Wilhelmsson Jimmy Wilhelmsson
  3. Joakim Håkansson Joakim Håkansson
  4. Henric Ceder
    • Jimmy Wilhelmsson Jimmy Wilhelmsson
  5. Tap10lan Tap10lan
  6. Jimmy Wilhelmsson Jimmy Wilhelmsson
  7. kraxkrax KraxKrax
    • Jimmy Wilhelmsson Jimmy Wilhelmsson
  8. kraxkrax kraxkrax
  9. Jens Bryner

Kommentera