Nya detaljer om Mass Effect 4
Under kvällens presskonferens på E3-mässan delade Bioware med sig av lite nya – om än väldigt vaga – detaljer om Mass Effect 4. I en trailer berättade utvecklarna om konceptet för den kommande uppföljaren och gav intrycket av en betydligt öppnare värld än vad de två senaste spelen bjöd på.
Jag hoppas dock innerligt att om detta innebär nya uppdrag som involverar Mako-fordonet kanske lite mer tid kan läggas ner på att faktiskt se till att bilen går att styra på ett vettigt vis.
Vad hoppas du på att få se i ett nytt Mass Effect?
4 kommentarer
Jag har svårt att se hur man ska kunna göra en uppföljare. Det slut som de valde (som jag fortfarande tycker förstörde hela serien) ger inte utrymme för en värld efter ME3.
Det gör i sådana fall att det skulle handla om en prequel, men prequels är svåra om man har en stor (kommande) berättelse att förhålla sig till.
Så, jag är tveksam till om de kan få till ett bra spel. Hade de gjort ett vettigare slut så hade det gått, men nu valde de att stänga hela berättelsen. Dessutom är jag personligen så besviken på ME3 (och då inte bara slutet) att det är tveksamt om jag vill ge mig på ett nytt ME-spel
Nya spelet kommer ju dock att plocka upp en ny tråd i en annan del av spelvärlden. Shepard-trilogin är avslutad och de har sagt att uppföljaren inte kommer att vara relaterad till det vi har spelat hittills.
Även om de väljer en helt annan person (vilket känns rimligt, både med tanke på hur trean slutar men också för att de så slipper flytta sparfiler) så måste det nya spelet förhålla sig till vad som hände i de tre första spelen.
Det jag hade velat se i trean var ett slut som gav ett riktigt avslut, där konflikten hade avslutats på ett sådant sätt att det känts naturligt att fortsätta berättelsen där. Det finns ett antal planeter där vi bara fick se en liten del av dem och ännu fler planeter som vi inte fick se alls. En berättelse där man fick resa runt och hjälpa till med återuppbyggnaden hade exempelvis varit intressant.
Men, då hade jag behövt ett slut som gjorde en sådan fortsättning naturlig. Sedan kanske jag ändrar mig när spelet väl kommer. Jag var ganska skeptiskt till Mass Effect när det kom, och fastnade egentligen inte riktigt i serien förrän i ME2 där jag till och med spelade igenom spelet på svåraste svårighetsnivån (någonting som jag i princip aldrig gör med ett spel) bara för att jag tyckte att spelet var så bra.
Jag älskade hela ME-serien (även om 2:an var bättre än 3:an) och ser verkligen fram emot nya äventyr där! Håller med Mattias att det blir svårt med en fortsättning, men skulle gärna se en parallell story, antagligen då i lite mindre skala om den utspelar sig samtidigt som Shepards äventyr.