Fler PlayStation 3-favoriter tar steget till PlayStation 4
Denna vecka släpps ett av förra generationens mest hyllade spel, The Last of Us, i en nyversion till PlayStation 4, men Sony verkar ha planer på ytterligare spel som ska ta steget in i den nya konsolgenerationen. Enligt uppgifter från Sonys officiella Gamescom-sida har de planer på att visa upp både Journey och The Unfinished Swan till PlayStation 4 under presskonferensen nästa månad. Denna information försvann dock ganska omgående från webbsidan, men inte innan spellistan smög sig in på spelforumet Neogaf.
Även om Sony inte officiellt har bekräftat informationen känns det som ett sannolikt drag eftersom det har ryktats om en nyversion av Journey sedan förra året när utvecklaren Thatgamecompanys två andra spel släpptes till PlayStation 4. Jag är nog inte ensam om att vilja uppleva denna magiska resa igen och denna gång med ännu vackrare grafik.
I den läckta listan finns även en PlayStation 4-version av Until Dawn, det där skräckfilmsinspirerade PlayStation Move-spelet som visades upp på Gamescom för två år sedan. Inte mycket har sagts eller visats om spelet sedan dess, men vi kommer förmodligen få mer information under årets upplaga av den tyska spelmässan. Förutsatt att styrningen är tillräckligt bra är det faktiskt ett spel jag försiktigt ser fram emot.
Vilket av dessa spel ser du mest fram emot?
Vet inte hur mycket snyggare Journey kan bli egentligen, utan att ändra innehåll eller grafisk stil också. Tror det kan bli den minsta skillnaden hittills av HD-versioner. Men det är såklart bra för PS4-biblioteket såhär tidigt på dagen. Och för de som inte haft chansen.
Missar man det igen kan kanske filmen duga istället:
http://lifeodyssey.net/wp-content/uploads/2014/05/TheHolyMountain_Final1.jpg
Snirklande orientisch ornament? Check! Strut? Check! Tyger i massor? .. Tja, man kan ju få det av får. 🙂
Det finns en hel del detaljer som går att putsa på för att höja den grafiska kvaliteten tycker jag. Den största skillnaden är ju förstås att hoppa från 30 till 60 bilder per sekund, men effekten av en avancerad anti-aliasing ska inte underskattas.
Ja 60hz vore såklart bra även i detta ändå ganska stillsamma spel, för att göra det än mer rogivande. Men AA tror jag kommer märkas betydlig mindre än i andra då det är så lite räta vinklar och kanter i det ganska genomgående. Texturer är det inte mycket heller som detta kan skärpa upp. Det som syns mest i bild är trots allt PS3:ans specialitet SPU-sand. 🙂 Säger inte att PS4 kommer få svårt med detta, men det är nog möjligt att det går åt nog med resurser för att semiemulera detta, såvida det inte är en grundläggande anpassning av motorn också.
Men på tal om räta vinklar skulle jag gärna se en HD-version av Mirror’s edge sådär lagom innan tvåan. Då kanske de kunde slänga in allt det där som ”PS3 inte klarade” där också. Som reflektioner och pressreningar i vinden. Fallout-spelen hade också vart trevligt, där hade det kanske räckt om de fixade så det inte blir stillbild i tre minuter mitt i ett storbråk förvisso. 😉
Håller med om Mirror’s Edge. Det är fortfarande sanslöst vackert på PC, vilket är något som grafikelitisterna på Neogaf är duktiga på att demonstrera.
http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=123077389&postcount=8668
Ja det där ser ut som jag minns det, förmodligen inte som det var. 🙂
Skaffade det på Steam också just för att få lite mer ögonfröjd men kom aldrig överens med kontrollerna, och lyckades inte med nån inställning som fixade det så det blev tyvärr mest arkiverat som ospelat där för några solvarv sedan nu.