Recension: Wonder Boy Anniversary Collection [PS4, PS5]

Spel som släpps hopbuntade i samlingar är alltid en potentiell guldgruva för den som verkligen vill ha en intensiv dos av en specifik spelserie. Bland annat är det en populär strategi när det kommer till riktigt gamla spel som kanske har svårt att hävda sig i sin egen rätt i en modern spelvärld. Tillsammans utgör de en källa till nostalgi som kanske kan locka såväl gamla som nya spelare.

I Wonder Boy Anniversary Collection har man inte bara samlat de ursprungliga sex titlarna från det sena 80-talet och tidiga 90-talet, utan även inkluderat olika versioner av spelen.

Wonder Boy gjorde sin entré i spelvärlden 1986 och var till en början ett arkadspel innan det så småningom portades till ett helt gäng olika spelsystem. En av sakerna jag tycker är mest intressant när jag börjar orientera mig bland samlingens titlar är hur spelserien utvecklades rent genremässigt under sina första år. Det första spelet är ett renodlat plattformsspel, men redan i uppföljarna provade man på upplägg som hade tidiga drag av rollspel, äventyrsspel och till och med sidoscrollande skjutare. Spelen som ingår är Wonder Boy, Wonder Boy in Monster Land, Wonder Boy III: Monster Lair, Wonder Boy: The Dragon’s Trap, Wonder Boy in Monster World och avstickaren Monster World IV. Det sistnämnda släpptes för övrigt som en ny version 2021 under namnet Wonder Boy: Asha in Monsterworld (8/10) och recenserades här på bloggen.

En skateboard, havet och en tomat, kan man begära mer på en sommardag?

Den gemensamma nämnaren för de flesta av titlarna är att de är tidsenligt utmanande och jag tillbringar omfattande tid på att spela om delar där tajming för hopp och vissa hinder hänger på ett ordentligt ögonmått och snabba reflexer. När tålamodet tryter, liven rinner iväg och omstarterna hopar sig kan jag lyckligtvis aktivera en inställning som ger mig oändligt med försök. Värre är det med musiken som, trots att den är trevligt nostalgisk, stundvis kan bli lite väl upprepande. Detta gäller dock framförallt de tidiga delarna av serien.

Att ta sig an spel som är över 30 år gamla är helt klart inte samma sak som att spela ett modernt spel. Mycket har hänt i spelutvecklingen och vissa inslag i gamla spel känns såklart ofta väldigt utdaterade. När jag upplever äldre spel försöker jag ofta att tänka mig in i hur det var att spela dem när de ursprungligen släpptes, något som tillsammans med en viss grad av nostalgi hjälper till att fila ner mycket av de föråldrade inslagen. Eftersom spelen i den här samlingen täcker åren 1986-1994 är utvecklingen spelen emellan märkbar, något som i sig är intressant att uppleva.

Först plattformshoppande och nu det här?

Ett annat intressant och spännande inslag är de olika versioner av spelen som är inkluderade i samlingen. Flera av spelen släpptes till ett gäng olika konsoler och vissa anpassningar gjordes mellan dessa portningar utifrån de olika maskinernas prestanda, men också med olika regioner och målgrupper i åtanke. Skillnaderna varierar från titel till titel men kan vara allt från mindre grafiska variationer, tillagda eller borttagna inslag och olika variationer i ljud och liknande. De är spännande att utforska, men i slutändan tror jag det är upp till de riktiga Wonder Boy-nördarna att avgöra vilka versioner de föredrar.

Summa summarum så är Wonder Boy Anniversary Collection ett paket tillägnat dem som vill uppleva en riktig nostalgitripp i Wonder Boys universum. Spelens ålder och rynkor kanske skrämmer bort spelarna med lite mindre tålamod och gör målgruppen aningen smal, men när samlingen täcker hela originalserien och dess olika versioner kan man inte förneka att greppet om serien knappast blir bredare än så här.