Recension: Star Wars Pinball VR [PSVR]

Kraften är stark i spelstudion Zen Studios. Inte minst när de faller för frestelsen att konvertera inte mindre än 8 av sina flipperbord till PlayStation VR. Jag har sagt det förut och jag kommer att säga det fler gånger; flipperspel gör sig bäst i VR och Star Wars-borden hör inte till något undantag.

Jag har under ett antal timmar roats kungligt av att dyka ned, eller tillbaka till, flipperborden som med hjälp av stålkulor, ramper och fysik, gör sitt allra bästa för att återförena mig med min barndoms allra bästa upplevelser tillsammans med Luke, Leia och den mörka sidans makter.

Till att börja med, är detta ett ganska mastigt paket med bord som Zen Studios tillhandahåller. Inte nog med att det formidabla Star Wars Pinball: Rogue One (8/10) gör comeback tillsammans med Zen Pinball 2: Star Wars Rebels (7/10) samt en mängd andra spel och som med tillägget The Mandalorian, känns perfekt. Variationen i bordens upplägg känns väldigt fräsch och jag får uppleva allt från klassiska upplägg med lite färre ramper, till komplexa variationer med både flertalet ramper men även nya grepp i form av rent virtuella pålägg eller involverande videosekvenser.

This is the Way…Försök att inte bli distraherad av något nu bara!

De mer klassiska borden från originaltrilogin är precis så som jag minns flipperspelen från min ungdom; högljudda, utmanande och med vissa segment av speciallägen där jag interagerar med den lilla skärmen längst fram på spelet. De senare, och speciellt The Mandalorian, lyser dock upp närvaron ordentligt med sina tolkningar av händelserna i filmer och serier i form av specialeffekter som gör sig väldigt bra i VR-läget.

Lågvattenmärket, även om det inte alls är dåligt, är Star Wars Rebels vilket jag upplever skränigt och upprepande i ljudbilden. Jag reagerade inte på det i min förra recension men i denna upplaga blir det så uppenbart att jag medvetet undviker att spela detta bord så gott jag kan.

Den absoluta höjdpunkten är dock karriärläget där jag slängs mellan de olika flipperspelen med olika typer av uppdrag. Till exempel ska jag ibland uppnå ett antal miljoner poäng på endast två bollar eller hinna skjuta upp min stålkula i så många ramper som möjligt under tidspress. Detta läge gör att jag snabbt bekantar mig med de olika bordens upplägg, samtidigt som jag verkligen upplever att jag trivs i själva spelet.

Den här gången har JAG en hjälm på mig. Jag ska vinna över dig, pappa!

För varje uppdrag jag klarar i karriärläget, låser jag upp belöningar vilka skiftar mellan nya låtar från filmerna till ny inredning som jag kan placera i min flipperspelshåla jag kallar hem. Från början står en AT-ST parkerad precis i närheten, men jag kan kämpa mig till en mycket häftigare prydnad om jag bara klarar av några nivåer till i bordet Masters of the Force. Jag kämpar vidare…

Själva flipperspelsupplevelsen är oslagbar, vilket är väntat. Flipper spelas bäst i VR, punkt slut. Men de övriga lägena där jag kan röra mig fritt i min virtuella bostad känns felaktigt implementerad då den ger mig både yrsel och svagt illamående. Förmodligen har det att göra med att jag måste styra mina rörelser genom att byta vinklar samtidigt som jag går framåt.

Detta till trots är Star Wars Pinball VR en ren guldgruva för Star Wars- och flipperentusiasten som äger ett PlayStation VR. Jag misstänker att denna titel kommer att hålla mig sysselsatt många helger framöver. Med nacken böjd nedåt som om jag spelade ett riktigt flipperspel.