Recension: Pacific Drive [PS5]

Det är sällan jag recenserar spel nu för tiden. Men när det väl händer, har jag numera ha en förmåga att träffa sådär rätt att jag själv blir alldeles förbluffad. Pacific Drive från Ironwood Studios är ett bra exempel på ett spel som jag aldrig haft tanken på att spela, men vilket tack vare min nyvunna förmåga, vinner mitt hjärta.

Handlingen utspelar sig i något som kallas Olympic Exclusion Zone, beläget på en halvö i nordvästra Nordamerika. När spelet startar befinner jag mig i skogen, på väg att utforska den förbjudna zonen. Jag överrumplas av ett ljussken och transporteras hastigt in i zonen. Teleporteras jag kanske? Men jag har inte bara transporterats iväg till en ny plats. Det verkar dessutom som att jag har hamnat i en ny värld.

Det är omedelbart uppenbart att det kan vara farligt eller skadligt att färdas till fots i denna till synes nya dimension. Tack och lov hittar jag omedelbart en skruttig bil som är snarlik den herrgårdsvagn som figurerar i Ghostbusters-filmerna. Jag hoppar in i bilen och färdas mot säkerheten, och inte minst äventyret!

Inom kort blir jag kontaktad av en forskare via radio som hjälper mig att förstå både hur bilen funkar, men också vad jag behöver göra för att hjälpa världen i denna udda dimension. Människor är sällsynta här och istället figurerar det mängder av övernaturliga fenomen runt om i området. Mitt uppdrag verkar bestå i att ta mig djupt in i en förbjuden zon och nollställa en kraft som påverkar världen negativt.

Berättelsen är relativt intressant med en hel del skruvade tankar. Men det som verkligen ger Pacific Drive en stor plats hos mig som spelare, är spelmekaniken och den där magiska känslan att jag bara behöver köra en omgång till för att samla lite mer skrot till en uppgradering.

Titeln har en del roguelike-mekaniker, som exempelvis att jag kan bege mig ut till en specifik plats som genereras slumpmässigt. Här kör jag omkring och samlar ledtrådar eller delar till bilen. När jag lyckas ta mig tillbaka till garaget, kan jag sedan lasta av all utrustning som sedan kan investeras i bilen, eller att skapa nya maskiner i garaget.

Det låter kanske inte så intressant när du läser. Men den tillfredsställande känslan jag får när jag behöver färdas en lång sträcka för att hämta en speciell komponent och jag hamnar i en kolsvart passage, är oslagbar. Speciellt när jag upptäcker att bilens strålkastare slocknar på grund av att har glömt att ta med mig extra batteri till bilen. Och jag har fått punktering på ett av däcken efter att ha kört på en taggig motståndare. Och jag bara har några kilometer kvar till målet.

Om du gillar den här typen av spel och uppskattar mystiska miljöer som utan förvarning kan ändra spelupplägget, då tror jag att du hittar rätt i Pacific Drive. Gillar du dessutom att köra omkring i en skruttig gammal amerikanare och försöka dokumentera övernaturliga ting samtidigt som du samlar prylar för att uppgradera hjulen på bilen. Då har du hittat hem. Det här är en pärla till PlayStation 5 som du inte får missa.