Recension: Minecraft: Story Mode [PS4]

Så var resan över för min del när det kommer till Telltale Games tolkning av Minecraft. Det har varit en riktigt intressant resa med många, härliga återblickar till min tid som blockbyggarnörd och känslorna som jag har fått uppleva har genomsyrats av riktig kärlek till originalet.

Om någon har råkat missa denna udda kärlekshistoria där Mojangs stolthet Minecraft (som fortfarande säljer cirka 10.000 exemplar om dagen) korsats med Telltale Games framgångsrecept för äventyrsspel, kan jag berätta att det här är den perfekta kombinationen. Om du inte redan har fallit för den fyrkantiga världen där eoner av tid kan investeras i att hacka sönder miljön och leta efter diamanter, kommer du nog ändå att trivas i berättelsen som spelet skänker dig.

Redan när jag recenserade det första avsnittet av Minecraft: Story Mode anade jag storhet från utvecklaren i Kalifornien. Det fanns mängder med referenser till livet i kubik men samtidigt en helt ny, intressant berättelse som utspelade sig. Hela tiden varvas äventyret i Minecraft-världen med en unik, utanpåliggande synvinkel som återspeglar den mänskliga spelarens interaktion med fenomenet. Den enorma mässan Minecon representeras tidigt och varvas med speciella känslor som handlar om rädslan för mörkret under natten och den ständigt pockande viljan att skapa något nytt vid arbetsbänken.

Berättelsen fortsätter genom sammanlagt fem delar och fokuserar länge på den lilla gruppens kamp om att bekämpa Witherstorm; en monstruös, levande entitet som drar fram likt en virvelvind över hela världen. Stormen skapas av misstag då några karaktärer experimenterar med något som kallas ett kommandoblock; en speciell resurs i originalspelet vilket endast används av spelare som skapar speciella världar eller nivåer. Kommandoblocket kan till exempel teleportera spelare till specifika koordinater i blockvärlden eller utföra andra programmatiska funktioner.

Det här påminner om när min mamma dammsög upp alla mina LEGO-bitar!

I Minecraft: Story Mode är detta block dock något ont, ett magiskt ting som inte bringar någon godhet eller glädje till världen. Gruppen med äventyrare som jag leder, har som mål att rädda världen genom att förgöra stormen och se till att kommandoblocket inte kan användas till något igen, någonsin. Genom den långa resan mot trygghet, ansluter fler karaktärer och självklart uppstår en del pinsamma, lustiga och skrämmande konfrontationer dem emellan.

Att skapa trovärdiga karaktärer som har förmågan att spela ut ett känsloregister är svårt, till och med i vanliga spel. I Minecraft är det ännu svårare eftersom allt är uppbyggt av stora pixlar, eller fyrkanter, men trots detta lyckas Telltale Games leverera en rejäl portion karaktärsdrag, minspel och känslor när det kommer till äventyrarna i gruppen. Röstpåläggen är av en klass för sig de med och jag upplever aldrig att det känns onaturligt att se fyrkantiga figurer leverera dramatiska repliker – tvärtom!

En Minecraft-spelares mardröm! Endermen...

En Minecraft-spelares mardröm! Endermen…

Äventyret i sin helhet kan kännas relativt tunt om du inte har tillbringat några dagar i det riktiga Minecraft-spelet. Visst har jag hört talas om att chefredaktören fällde en tår under en episod av spelet, trots att han aldrig förstått tjusningen i Mojang’s mästerverk, men på det stora hela bör du inte förvänta dig något enormt djup i berättelsen.

Är du däremot en sargad, långlivad Minecraft-veteran som jag, kommer du nog att uppleva Telltale Games geniala tolkning av originalverket, som rena mästerverket. Här lyser ren kärlek igenom för varje fyrkant av spelet som du vandrar. Mängder av referenser till kända spelservrar som SkyBlock levereras tillsammans med modifikationer och tillägg, skapade av trogna anhängare av spelet. Har du varit aktiv i internetgemenskapen som handlar om Minecraft, då kommer du att älska det här spelet!

Skulle det vara så att du inte får nog av att spela dessa fem episoder, har du mer att längta efter. I spelet retas utvecklaren redan med tre ytterligare avsnitt som fortsätter berättelsen, kanske i stil med tilläggsäventyret The Walking Dead: Michonne?