Recension: Minecraft: Story Mode – Episode 1: The Order of the Stone [PS4]

Minecraft handlar om att överleva, hacka sten och bygga – det handlar om att utveckla sig och bygga stort. När Telltale Games utannonserade att de skulle göra en tolkning av blockbyggarsimulatorn var det nog många som skakade på huvudet och undrade hur detta skulle gå till.

Vad som är lätt att glömma är att det finns ett helt fenomen runt själva spelet – jag pratar såklart om spelarna runt om i världen som modifierar spelet och sätter upp servrar där andra spellägen introduceras. Minecon är ytterligare ett fenomen; den årliga superträffen för fans där de får träffas, spela ihop och framför allt interagera med utvecklarna. Minecraft: Story Mode är allt detta – en blandning av själva spelet men också en integrerad iaktagelse av fenomenet på håll.

The Order of the Stone heter det första avsnittet i denna följetong i fem delar. Spelet börjar med något helt unikt, något rent chockerande för den rutinerade Telltale-spelaren; vi får välja hur vår karaktär, Jesse, ser ut! Jag väljer en manlig karaktär (det går även att välja en kvinnlig) som självklart är lite kantig – han är lätt solbränd och ser överlag trevlig ut.

Trots att världen i Minecraft är hotfull och mystisk visar det sig att min protagonist är något av en feg nörd – en nörd med vänner som är ungefär lika fjantiga som honom. Jesse är en nybörjare i världen, han vet t.ex. inte hur man skapar alla föremål i spelet som han lever i. Tillsammans med vännerna Axel och Olivia planerar han att vinna den stora byggartävlingen som alldeles snart startar under mässan Endercon. En liten söt gris som heter Reuben ska också följa med men honom har vi klätt ut i bästa cosplay-utstyrseln så att han äntligen får gestalta den väldiga Enderdraken.

Ett stridssystem i ett Telltale-spel baserat på Minecraft? Lägg av...

Ett stridssystem i ett Telltale-spel baserat på Minecraft? Lägg av…

När vi äntligen är framme vid Endercon, startar alla de galenskaper som är en naturlig del i ett konvent med mängder av udda människor; kycklingar skjuts iväg, grisar försvinner och jorden hotas givetvis av undergång.

Själva berättelsen i spelet är unik i och med sitt dubbla perspektiv av själva Minecraft-världen som blandas med någon slags metavariant av fenomenet Minecraft. Givetvis briljerar Telltale Games som vanligt i sin berättarteknik och uppbyggnad av karaktärer, men för mig som spelat originalspelet känner jag att jag dessutom bjuds på något helt nytt.

Allt är inte bara tråkigheter i spelet. Finns det räls, då finns det också berg-och-dalbanor!

Alla ljud är hämtade från det originalverket och är implementerade i spelet med en sådan precision och omtanke att jag blir alldeles häpen. Miljöerna känns också som att de är hämtade från en stor, erkänd server där spelare tillsammans har hjälpt till att bygga upp världen block för block under flera miljoner timmar.

Minecraft: Story Mode slår huvudet på spiken med kraft. Även om det första avsnittet inte öppnar riktigt lika starkt som till exempel The Walking Dead eller Tales From the Borderlands, lämnar det en mersmak och en längtan efter nästa avsnitt. Minecraftspelare får absolut inte missa den här resan och rutinerade Telltale-fantaster bör också slänga ett öga på det här annorlunda äventyret – jag har en känsla av att det kommer att bli episkt!

1. Thomas Thomas