Recension: FIFA 14 [PS4]

Efter att jag fick möjligheten att vara bland de första journalisterna som fick testa FIFA 14 insåg jag snabbt att detta skulle bli en årgång som skulle dela upp fansen i två olika läger – de som gillar den ökade realismen och de som tycker att spelglädjen har försvunnit. Ett halvår senare visade sig att jag hade helt rätt om den analysen, då flera, främst personer inom e-sport, anser att fysiken är för oberäknelig. Ett simpelt tryck på cirkelknappen betyder inte längre att du skjuter ett riktigt bra skott mot mål. I princip alla fysiska variabler räknas numera in. Och jag gillar det.

För mig har FIFA-serien varit det självklara valet sedan många år tillbaka eftersom EA Sports alltid försöker sträva efter realism i sitt fotbollsspel. Givetvis finns det en gräns för när spelglädjen får för lite plats, men jag sätter snarare ett likamedtecken mellan dessa faktorer. Det värsta jag vet är spel där slumpen avgör istället för skicklighet. Klart det finns en större risk att jag förlorar på det, men min tävlingsinstinkt är så pass stark att jag inte bryr mig.

Men allt har inte varit realism. En ökänd obalansering är att det är mycket enkelt att göra mål via inlägg, speciellt med en krossboll utanför straffområdet. EA har släppt ett gäng uppdateringar för att ta itu med detta, fast i ärlighetens namn är det fortfarande ganska enkelt att göra mål på det sättet. Det här är däremot inget som jag stör mig nämnvärt på, utan det är något annat som irriterar mig – lata portar.

Nästa generation anlände för en vecka sedan, och som alltid brukar kvaliteten för titlar till flera plattformar vara mindre imponerande, trots att PC numera finns med i bilden och därmed borde det i teorin finnas en mall ägnad åt lite mer avancerade konsoler. Så är inte fallet med FIFA 14 till PlayStation 4. Visst, de irriterande laddningstiderna i menyer och under matcher har minskats drastiskt, men utöver det och snyggare närbilder känner jag knappt någon skillnad.

Är det värt att betala 600 till 700 kronor för att uppgradera din PlayStation 3-version? Absolut inte. Om du inte har köpt spelet i en butik som har ett generöst inbytesprogram för den titeln finns det ingen anledning att slanta upp för denna mycket lata portning. Men om du inte har köpt det än så är det definitivt värt pengarna. Realismen tar FIFA 14 till nya höjder samtidigt som alla olika lägen bjuder på lika mycket variation som innehåll att dyka in i.

Jag kommer att tillbringa väldigt mycket tid med detta fantastiska spel, trots att EA Sports knappt har ansträngt sig för att bjuda på något extra för den nya konsolgenerationen.