Recension: Bridge Constructor Stunts [PS4]

Med det smått underhållande Bridge Constructor (6/10) och den lyckade hybriden Bridge Constructor Portal (8/10), gräver Headup Games fram ytterligare en titel från pekskärmslandet och konverterar det till PlayStation 4. Hållfasthetsläran får ta ett litet steg tillbaka och ge plats för galna stunttrick där sopbilar och lastbilar står för underhållningen.

I Bridge Constructor Stunts sätts jag återigen i rollen som en smått galen skapare av broar vars konstruktionsmetoder borde få ett antal statliga instanser att se rött. Målet i denna titel är dock inte att få fordonen i mål på ett säkert sätt, utan att få till höga hopp blandat med en del akrobatiska manövrar.

Gasa på nu, det här klarar vi!

Gasa på nu, det här klarar vi!

Jag utmanas att bygga mer eller mindre hållbara konstruktioner för att få mitt fordon i mål, men i denna utgåva har även ytterligare en mekanik lagts till. När bygget är klart behöver jag nämligen även styra min sopbil eller lastbil genom hoppen och farorna för att landa säkert på den andra sidan. Eftersom titeln presenteras ur ett tvådimensionellt perspektiv är dock kontrollerna väldigt simpla, där jag gasar med X och kan styra fordonets viktfördelning med en av styrspakarna.

Tricken som går att utföra består i att antingen fördela vikten så att fordonet gör en bakåtvolt, eller en framåtvolt. Det är också viktigt att styra rätt för att landa säkert, det går ju inte att komma framåt liggandes på taket med fronten åt fel håll.

Spelet levererar ett fåtal olika platser att ta sig igenom och varje nivå är uppdelad i ett antal banor som ska klaras av för att låsa upp nästa utmaning. Tyvärr börjar jag känna mig mätt redan efter introduktionsnivån, men kämpar vidare för att få uppleva de flesta av spelets olika utmaningar och de nya mekaniker som introduceras.

De obligatoriska bensintunnorna gör det de är bäst på…

Förutom mitt ansvar att bygga hållbara konstruktioner och välplanerade hopp, behöver jag även ta hänsyn till faror och föremål som kan störa mina väl beräknade flygrutter. En tunna som exploderar när jag kör på den kan både hjälpa och stjälpa mitt försök att komma i mål, då de ofta sänder mitt fordon långt upp i luften utan någon som helst kontroll.

Ju längre jag spelar, desto mer börjar jag dock reta mig på kontrollerna. Det är uppenbart att detta är en rak portning från utgåvan som finns att ladda hem gratis till mobilen eller surfplattan. Jag har svårt att zooma in eller ut på banan då L2- och R2-knapparna har alldeles för hög känslighet. Ofta slutar det med att jag har zoomat in så mycket det går och på helt fel ställe av nivån. Det hade inte skadat med ett varv till i kvalitetstestet innan titeln släpptes till PlayStation 4.

Efter bara några sittningar med Bridge Constructor Stunts känner jag mig uttråkad och oinspirerad av spelet. Med sina sladdriga kontroller och sina sömniga nivåer lämnar spelet mig helt oberörd. Om du är sugen på att prova, rekommenderar jag istället versionerna för pekskärm, de är åtminstone gratis.