Ett av mina favoritögonblick från sommarens E3-mässa var när en extremt nervös Martin Sahlin från Umeå-baserade Coldwood Interactive trollband publiken under Electronic Arts presentation. Spelet som fångade allas intresse var plattformspelet Unravel, med den charmiga garnkaraktären Yarny i huvudrollen.
Nu har amerikanska IGN fått tillgång till ytterligare nio minuter video som visar både plattformande och pusselelement från det efterlängtade spelet, och det ser bättre och bättre ut för varje gång det visas.
Fortsätt läsa Nio minuter med svenska Unravel »
När The Crew släpptes för ungefär ett år sedan hade jag höga förväntningar på spelet, då det såg ut att återskapa många av de fantastiska bitarna jag älskade i Burnout Paradise. Visserligen levererade spelet en öppen värld full av utmaningar, men det föll en aning på att kvantitet gick före kvalitet.
I somras tillkännagav Ubisoft att expansionen Wild Run skulle bidra till grundspelets utbud med mer extrema fordon, som till exempel monstertruckar och dragrace-bilar. Frågan är ju dock om mer innehåll är lösningen på de problem som The Crew har.
Fortsätt läsa Recension: The Crew: Wild Run [PS4] »
De som träder in i världen av spel idag möts av äventyr där spelaren enkelt kan konsumera upplevelser i sin surfplatta eller telefon på några sekunder. Detta nya sätt att spela har ställt nya krav på utvecklarna, där det ska vara enkelt att komma igång men där möjligheten måste finnas att fortsätta där man slutade spela sist.
Veckans fråga kretsar kring hur vi upplever att detta påverkat oss som spelare. De flesta på bloggen har konsumerat spel med skärm som gränssnitt under flera decennium och vi tänkte göra en jämförelse med hur det var förr. Vad har ändrats, är det bra att bli handhållen genom hela spelupplevelsen?
Fortsätt läsa Veckans fråga: Hur har du utvecklats som spelare? »
Det är ingen hemlighet att jag verkligen uppskattar rytm- och musikspel och därför slänger jag mig gärna in i äventyr som inkluderar frenetiskt knappande i takt med musiken. En serie som jag faktiskt inte har utforskat så mycket i min karriär är DJ Max och anledningen är de mängder av filmer på Youtube som visar galenskaperna som pågår i spelen.
För att utmana mig själv, importerade jag DJMax Technika Tune från Japan under förra året och upptäckte att jag faktiskt gillade konceptet ändå. Nackdelen var att jag var tvungen att använda pekskärmen för allt jag skulle göra i spelet och jag har helt enkelt svårt att se vad jag ska göra när jag har fingrarna över skärmen.
Nurijoy heter studion som består av en grupp människor vilka tidigare jobbat med DJ Max-spelen och Superbeat: Xonic är deras senaste verk. Fortsätt läsa Recension: Superbeat: Xonic [Vita] »
Nu när PSbloggen officiellt är inne på vårt tredje år rör vi oss med stormsteg mot årets slut, men vi har fortfarande en del spelsläpp kvar att se fram emot. Denna vecka bjuder kanske inte på en omfattande mångfald, men definitivt en efterlängtad lansering i form av expansionen till Bloodborne (10/10).
The Old Hunters paketeras tillsammans med grundspelet i en ”Game of the Year”-utgåva som släpps nu i veckan, vilket är praktiskt om du fortfarande inte har köpt detta fantastiska spel. Vill du bara ha expansionen släpps denna digitalt på PlayStation Store.
Fortsätt läsa Veckans spelsläpp [Vecka 48 2015] »
Den 22 november 2013 är en viktig dag i PSbloggens historia, för det är nämligen då vi drog igång verksamheten med vårt första inlägg. Sedan dess har vi jobbat hårt för att erbjuda både intressanta artiklar, praktiska guider, nyhetsbevakning samt recensioner av spel för att tillfredsställa våra trogna läsares önskemål.
Under det gångna året har många förändringar skett. Till exempel tog jag över som chefredaktör under början av året, vilket har varit en sporrande utmaning samt en omställning som jag tycker att vi kollektivt har hanterat ganska väl. Vår redaktör Simon lämnade också oss under sommaren, men vi har även fyllt på med nya skribenter i form av Andréas och David som båda börjar bli varma i kläderna.
Fortsätt läsa PSbloggen fyller två år! »
Jag har yttrat några gånger att spelhösten ”inte var så farlig”. Det är ett uttalande som jag nu inser att det inte alls stämmer eftersom vi bara under de två senaste veckorna har fått gigantiska titlar att njuta av. Visserligen är det egentligen vinter nu men höstvädret håller i sig och nu finns det verkligen inga anledningar att göra något annat än att spela, eller hur?
Vi slänger oss raskt in i redaktionens planer och ser vad de gottar sig i och sedan är vi som vanligt väldigt nyfikna på vad du spelar! Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 47 2015] »
Telltale Games är både kända för lysande episodiska berättelser och den ibland något utdragna tiden mellan episodsläppen, men när det gäller Minecraft: Story Mode tycks detta vara ett bortblåst problem. Redan nästa vecka får vi ta del av den tredje delen i serien och med tanke på att första episoden släpptes för ungefär en månad sedan är det sannerligen ilfart på produktionen jämfört med de två till tre månader som annars är brukligt.
Fortsätt läsa Tredje delen av Minecraft: Story Mode är snart inom räckhåll »
Ryktena har cirkulerat länge, men nu har Sony slutligen medgivit att det snart går att spela PlayStation 2-spel på din PlayStation 4. Detta bekräftades av en Sony-representant till teknikbloggen Wired, men informationen är fortfarande väldigt tunn.
Bevisen för emulationen började hopa sig i samband med de klassiska Star Wars-spelen som släpptes tillsammans med den Star Wars: Battlefront-brandade PS4:an som lanserades igår. Under en granskning på Eurogamers Digital Foundry noterade deras teknikexperter att spelen inte är portningar utan helt enkelt emulerade versioner av originalspelen.
Fortsätt läsa Sony bekräftar PS2-emulering på PlayStation 4 »
Valkyria Chronicles var ett riktigt nyskapande spel när det släpptes till PlayStation 3 för snart sju år sedan. Det otroligt vackra och stilistiska verket mottogs väldigt väl av spelarna runtom i världen och sedan dess har många längtat efter en uppföljare.
Visserligen släpptes del två och tre av detta vackra, strategiska rollspel till PlayStation Portable, varav det tredje spelet endast släpptes i Japan; i väst fick vi bara längta. Nu verkar SEGA väcka upp spelserien igen – ett fjärde spel håller på att utvecklas till PlayStation 4 och det är inte allt; en nyutgåva av det första spelet är på gång också! Fortsätt läsa Valkyria Chronicles får uppföljare och nyutgåva på PS4 »