Street Fighter-serien är en av de mest långlivade och populära fightingserierna, och är oftast flaggskeppet på de större tävlingarna som till exempel EVO. Efter att genren gick igenom en liten svacka lyckades bland annat Street Fighter IV med att väcka liv i intresset igen, och nu är det dags för en fullskalig uppföljare istället för de obligatoriska årliga iterationerna.
Sony och Capcom skapade stora rubriker när spelet offentliggjordes för första gången på PlayStation Experience eftersom spelet enbart släpps till PlayStation 4 och PC. Efter en minst sagt skakig utrullning av en rad betatester var mycket oklart innan den slutgiltiga lanseringen, skulle servrarna hålla denna gång?
Fortsätt läsa Recension: Street Fighter V [PS4] »
Det smockfulla första kvartalet fortsätter att pumpa ut trevliga spel på butikshyllorna denna vecka, och det är inga småtitlar det handlar om denna gång. Vad sägs till exempel om Far Cry Primal som tar den populära serien från explosionsfyllda berättelser tillbaka till stenåldern och konflikter mellan stammar.
Om tanken av mammutar och sabeltandade tigrar skrämmer livet ur dig kanske du hellre föredrar zombier och växter som har egna konflikter att utkämpa. Jag tänker förstås på Plants vs Zombies: Garden Warfare 2 som levererar mycket av det du är van vid från andra onlineskjutare, men i ett betydligt mer familjevänligt paket.
Fortsätt läsa Veckans spelsläpp [Vecka 8 2016] »
Nu är det snart dags att lägga en minst sagt intensiv spelvecka till handlingarna. På redaktionen har vi fått sätta tänderna i en del av veckans spelsläpp och det är minst sagt en varierande blandning spel vi njuter av.
Det är snart dags att avslöja planerna för helgen men innan dess vill vi passa på att hylla Toby, grundaren av PS3bloggen.se – mannen som startade hela resan för alla nyhetshungriga PlayStation-fantaster i Sverige. Varför vill vi hylla honom, undrar du säkert? Jo, han har uppnått en helt ny nivå och då menar jag inte i troféer eller antalet inlägg – han har istället fyllt jämnt! Passa på att gratulera 40-åringen när ni ändå avslöjar era planer för helgen.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 7 2016] »
Utvecklingen av skräckspelsgenren har de senaste åren drivits av två inflytelserika verk, och då tänker jag dels på Amnesia: The Dark Descent och det av Konami numera utraderade P.T. Amnesia populariserade trenden med skräckspel där du inte har någon form av möjlighet att bekämpa fiender, utan tvingar dig att leka en stressig form av kurragömma.
P.T. introducerade även ett element av att försätta spelaren i en obehaglig osäkerhet genom att etablera en miljö som till en början är statisk, men som sedan gradvis ändras. Det gör att det blir svårt att lita på det som till en början ser tryggt ut, och om det genomförs på ett bra vis är paranoian snart ett faktum.
Fortsätt läsa Recension: Layers of Fear [PS4] »
I veckan som har gått har det inte funnits en brist på nya spel, men själva speltiden har dock varit knapp. Jag har dessutom ställts inför en av mina största utmaningar som recensent, nämligen att recensera Street Fighter V. Jag vill inte påstå att jag är en total novis inom fightingspel, men jag är snubblande nära åtminstone.
Det har inte funnits så mycket att rapportera hittills med tanke på att spelservrarna har haft sin beskärda del av barnsjukdomar och det faktum att kampanjläget inte dyker upp förrän i sommar.
Fortsätt läsa Chefredaktörens utmaning [Vecka 7] »
Förra veckan skrev jag om den planerade öppna betatesten av det efterlängtade The Division, och för att du inte ska glömma bort det har Ubisoft passat på att knåpa ihop en ny trailer. Till skillnad från den stängda betan som hölls kommer denna version innehålla ytterligare uppdrag samt en högre nivågräns för Dark Zone-området.
Detta Massive Entertainment-utvecklade spel har inte alltid haft speciellt god hjälp av trailers och pressmeddelanden för att förklara vad det egentligen är och hur det fungerar, men nu är det fritt fram för alla att testa denna förhandsversion av spelet.
Fortsätt läsa Ubisoft påminner om helgens test av The Division »
Det har gått ett tag sedan Sony släppte en rejäl uppdatering av systemmjukvaran i PlayStation 4, men nu verkar det som att de har något på gång inom kort. Även om jag i stort sett är nöjd med hur PS4 fungerar i dagsläget finns det ju en del funktioner som lyser med sin frånvaro. Jag har till exempel länge efterfrågat stöd för extern lagring på samma vis som Xbox One hanterar det, nämligen att du kan koppla in i princip vilken extern hårddisk som helst för att utöka lagringskapaciteten i konsolen.
Nu har jag förvisso slutligen bytt hårddisk i min PS4 istället, med hjälp av Antons ypperliga guide, men det finns säkerligen många som inte har tagit detta steg ännu och som hade gynnats av denna funktionalitet.
Fortsätt läsa Sony öppnar upp för betatest av ny firmware »
Bethesda är en utvecklare som sällan brukar snåla på innehållet i spelen de släpper, och Fallout 4 (9/10) är absolut inget undantag. Jag håller själv fortfarande på att avverka uppdrag efter uppdrag i detta gigantiska verk, och jag är inte ens i närheten av att vara klar än trots cirka 30 timmar i ödemarken.
Många är dock mer effektiva är vad jag är och törstar säkert efter mer att göra i denna mysiga postapokalyps, vilket är varför Bethesda snart ska påbörja sin utrullning av expansionsmaterial.
Fortsätt läsa Bethesda avslöjar delar av säsongspasset till Fallout 4 »
Om det är något jag lärt mig att förvänta mig av Hyperdimension Neptunia-serien, då är det en varsam strävan mot förnyelse. Visst bjuder sidospåren på vitt skilda upplevelser, men när jag tänker på huvudserien är det inte mycket nytt som introduceras mellan iterationerna.
När serien tar steget till PlayStation 4 är förhoppningarna höga och redan innan jag startar spelet ser jag framför mig bländande vacker grafik och videosekvenser av den stilfullt polerade, japanska standarden. Jag längtar också efter ett nytt stridssystem, kanske ett nytt sätt att utforska världarna och kanske något annat som Idea Factory petat in i denna version.
Fortsätt läsa Recension: Megadimension Neptunia VII [PS4] »
För ett par år sedan när Ultimate Ninja Storm 3 dök upp blev jag väldigt positivt överraskad av spelet. Det berodde inte på att det var ett så bra fightingspel, utan mer för att titeln var det absolut snyggaste och snabbaste sättet att ta del av handlingen i de senaste mangaböckerna om vår envisa ninja med en niosvansad räv bakom örat.
Sedan dess har den avslutande boken med våra ninjor i blåsväder släppts. Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 sammanfattar därmed slutet av den oerhört långtgående mangaserien, som påbörjades redan år 1999. Följer du animen – som ännu inte är avslutad – kommer du alltså få slutet avslöjat genom spelet. Men det kommer att avslöjas med en så oerhört snygg inramning att du lär njuta hela vägen.
Fortsätt läsa Recension: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 [PS4] »