Zero Time Dilemma har äntligen fått ett släppdatum

Jag är ju som bekant väldigt förtjust i både äventyrsspel och visuella romaner, och ett av de spel som kombinerar detta absolut bäst är Zero Escape: Virtue’s Last Reward. Det är ett av mina absoluta favoritspel till PlayStation Vita, och även om pusslen är kluriga och väldesignade är berättelsen den riktiga behållningen.

Föregångaren till spelet – 999: 9 Hours, 9 Persons, 9 Doors – släpptes dock tyvärr aldrig till PlayStation-plattformar och kom faktiskt inte ens till Europa, men nu står det åtminstone klart att nästa spel i Zero Escape-serien lanseras i sommar till PlayStation Vita.

Fortsätt läsa Zero Time Dilemma har äntligen fått ett släppdatum »

Chefredaktörens utmaning [Vecka 11]

Mycket av speltiden denna senaste vecka har tillägnats Tom Clancy’s The Division för att jag skulle kunna sammanställa recensionen som gick upp igår. Eftersom jag tekniskt sett klarade kampanjen redan förra året när jag deltog i speltestning hos Ubisoft Massive kan jag tyvärr inte räkna detta i min utmaning.

Nu när jag är klar med detta omfattande recensionsprojekt kan jag fokusera på annat som kan leda till lite fler avklarade spel som jag kan bocka av på min lista. Jag har bland annat plockat upp Steins;Gate till PlayStation Vita under påskrean som drog igång nu i veckan, och att döma av den första timmen kommer detta att bli en märklig resa.

Fortsätt läsa Chefredaktörens utmaning [Vecka 11] »

Recension: Action Henk [PS4]

I och med spelrevolutionen för smarta telefoner och surfplattor, har vi översköljts med enkla men underhållande spel där målet att slå högsta poäng väger mer än aktiv speltid. Spel där karaktären springer och hoppar fram genom nivåer av hinder i jakten på den bästa tiden är omåttligt populära och Action Henk är just ett sådant spel.

Det som skiljer sig från liknande spel i genren, är att nivåerna och landskapet kring dem är uppbyggt av saker som går att hitta i ett barns rum. Bilbanor blandas med träklossar, pansarvagnar och tejp, och i bakgrunden skymtas allt som får plats i ett barns fantasi; djungel, dinosaurier, lyftkranar och fotbollar – helhetsintrycket är riktigt charmigt faktiskt.

Fortsätt läsa Recension: Action Henk [PS4] »

Recension: Tom Clancy’s The Division [PS4]

Sedan Tom Clancy’s The Division visades upp på E3-mässan första gången har jag haft väldigt kluvna känslor om spelet. Mycket av detta grundar sig i Ubisofts generella oförmåga att förklara vad det är de försöker sälja. De sekvenser som visades upp var oftast välregisserade (trots krystat lagsnack), men det gavs aldrig någon större överblick i sammanhanget.

Det var egentligen inte förrän när betatesterna drog igång som det egentligen klickade för folk vad det är för spel som har varit under utveckling i flera år, huvudsakligen hos Malmöbaserade studion Ubisoft Massive.

Fortsätt läsa Recension: Tom Clancy’s The Division [PS4] »

Påskrean drar igång på PlayStation Store

Som brukligt runt högtiderna är dags för ännu en spelrea på PlayStation Store, och i vanlig ordning tänker jag lyfta fram en handfull tips som du inte bör missa. Urvalet i rean är ganska omfattande och oavsett smak och tycke bör det finns något för alla.

En del av spelen kommer att ha nedsatt pris fram till den 30 mars, men majoriteten kommer du att ha chansen att fynda ända fram till 6 april. För en komplett lista på vilka spel som är med på rean och vilka datum som gäller kan du kika på Sonys officiella blogginlägg här.

Fortsätt läsa Påskrean drar igång på PlayStation Store »

PlayStation VR kommer i oktober

Igår kväll, svensk tid, annonserade Sony att deras bidrag till den virtuella världen kommer att släppas under oktober i år. Personligen har jag varit lite tveksam till ifall de verkligen skulle kunna hinna under året men nu står det alltså klart att det blir en riktigt trevlig höst för oss PlayStation-spelare.

PlayStation VR levereras med det mesta för att kunna komma igång direkt; alla kablar, ett par hörlurar och så klart själva VR-paketet med headset och extra processorkraft i formen av en svart låda. Vad som inte finns med i paketeringen är PlayStation Camera och Move-kontroller. Det är upp till utvecklarna att bestämma vilken kontroll som används i spelen de utvecklar men kameran är obligatorisk och betingar med andra ord ett extra inköp om du inte redan har en sådan. Dock kommer det att släppas en paketering som innehåller både PlayStation VR, kamera och Move-kontroller i USA, förhoppningsvis får vi se samma erbjudande i Europa.

Fortsätt läsa PlayStation VR kommer i oktober »

Recension: Kholat [PS4]

Äntligen har jag fått tänderna i ett läskigt spel som kryper under skinnet på mig. Jag har länge längtat tillbaka till skräckens sköna, nervkittlande värld och även om jag fortfarande har svårt att genomlida denna speltyp, är jag nu riktigt nöjd med mig själv.

Den 27 januari 1959, begav sig en trupp med tappra ungdomar iväg mot sitt livs äventyr; att med skidor ta sig över den norra delen av Uralbergen. Sju män och två kvinnor, leddes av Igor Dyatlov att övervinna den utmanande färden till berget Otorten – vilket ironiskt nog betyder ”åk aldrig hit” enligt den utdöda, ryska dialekten Mansi. En person i gruppen fick avbryta äventyret redan efter en dag, och tack vare sin otur blev han den enda överlevande.

Fortsätt läsa Recension: Kholat [PS4] »

Nytt på PlayStation Store [Vecka 11 2016]

Bland veckans höjdpunkter när det kommer till nya lanseringar ser vi ett spel som jag har sett fram emot väldigt länge nu. Jag talar förstås om det tvådimensionella, Souls-liknande Salt and Sanctuary som efter lång tids utveckling nu äntligen är redo att släppas lös på PlayStation Store.

Alla är dock inte upplagda för väpnade strider och kanske hellre föredrar att utkämpa sina dueller i oktagonen, och då är det ju tur att UFC 2 släpps denna vecka också. Här kan du till och med spela som den ökända boxaren Mike Tyson om du har förhandsbokat spelet, och det är ett ännu märkligare val än Bruce Lee som var med i förra spelet.

Fortsätt läsa Nytt på PlayStation Store [Vecka 11 2016] »

Square Enix har nytt JRPG på gång till sommaren

Under E3-mässan förra året avtäckte Square Enix en ny intern utvecklingsstudio med det fyndiga namnet Tokyo RPG Factory, och i samband med detta fick vi även se små snuttar av deras spel som vid tillfället hette Project Setsuna. Sedan dess har spelet både fått ett riktigt namn, I am Setsuna, och nu även ett lanseringsfönster för oss i väst.

De har inte ännu specificerat mer noggrant än att vi kommer att se lanseringen till PlayStation 4 under sommaren, men det kan ju vara trevligt att ha ett matigt rollspel att gå igenom under sommartorkan. Tyvärr ser det inte ut som att vi kommer att se en lokalisering av PlayStation Vita-versionen som släpptes i Japan, vilket är lite synd eftersom plattformen oftast är ypperlig för just denna spelgenre.

Fortsätt läsa Square Enix har nytt JRPG på gång till sommaren »

Nästa kapitel i King’s Quest har fått ett släppdatum

Äventyrsgenren har verkligen fått nytt liv tack vare den episodiska försäljningsmodellen som Telltale Games populariserade, men den stora risken med denna modell är om det tar för lång tid mellan avsnitten. King’s Quest är ett exempel på hur detta inte bör skötas, med tanke på den fem månader långa vänteperioden mellan första och andra kapitlet.

Väntan på tredje avsnittet kommer inte att bli lika lång, men är ändå lite längre än vad som är både önskvärt och optimalt. Fortsätt läsa Nästa kapitel i King’s Quest har fått ett släppdatum »