Det är dags för månadens sista uppdatering på PlayStation Store och det är ett brett utbud som möter oss denna vecka. Om du är en av de som gillade Resident Evil 6 när det släpptes för drygt tre år sedan kanske du är sugen på att köra igenom ett varv till i den uppsnyggade PlayStation 4-versionen. Detta är första släppet i den rad av utlovade nyversioner i zombieserien, och kommer att kompletteras av Resident Evil 4 och Resident Evil 5 under årets gång.
Är du istället på humör för äventyrsspel från Telltale Games kan du snappa upp både The Walking Dead: Michonne Episode 2 och Minecraft: Story Mode Episode 5. Det sistnämnda började starkt förra året med snabba släpp av nya episoder, men tog sedan ett förlängt juluppehåll. Förhoppningsvis är inte den röda tråden tappad i berättelsen nu.
Fortsätt läsa Nytt på PlayStation Store [Vecka 13 2016] »
Vi är inte direkt bortskämda med kvalitativa actionrollspel från Japan till PS4. Just därför blev jag väldigt nyfiken när jag först hörde talas om Nights of Azure. De snabba striderna där vår kvinnliga protagonist gjorde slarvsylta av hemska monster såg riktigt snygga ut, och handlingen som verkade kretsa kring en homosexuell relation kändes som en frisk fläkt i spelmediet.
Fortsätt läsa Recension: Nights of Azure [PS4] »
Som titeln antyder är detta en återutgivning av Maniac Mansion II: Day of the Tentacle från 1993, vilket länge har setts som peka-och-klicka-äventyrens höjdpunkt från en tid när LucasArts och Sierra On-Line radade upp stortitlar. Spelet banade vägen för röstskådespel, då det var en av de första titlarna som gavs ut på diskett och CD samtidigt. Det är också det första spelet där producenten Tim Schafer har en ledande roll, då tillsammans med Dave Grossman, och det är nu Schafers bolag Double Fine som ligger bakom nyversionen.
Jag tillhör skaran som spelade Day of the Tentacle när det släpptes och älskade det, och trots att det är en uppföljare till Maniac Mansion (som för övrigt finns helt spelbart på en dator inne i spelet) går Day of the Tentacle att avnjuta utan att ha spelat föregångaren.
Fortsätt läsa Recension: Day of the Tentacle Remastered [PS4,Vita] »
På sistone har det diskuterats ganska mycket om uppgraderingar av befintlig konsolhårdvara efter att skribenter på Kotaku hade hört konversationer om en uppgraderad PlayStation 4 under utvecklarkonferensen GDC. Ryktet möttes med en del skepsis eftersom snarlika konversationer kunde höras angående Xbox 360 under förra generationen. Sedan dess har dock flera publikationer lyckats bekräfta via oberoende källor att Sony har relativt konkreta planer på att åtminstone undersöka möjligheterna att släppa en förbättrad PS4.
Det är ännu oklart hur det hela är tänkt att fungera, om det kommer att finnas uppgraderingsmöjligheter för alla som redan har köpt en konsol eller om vi kommer att få köpa en ny box för fullpris. Det är heller inte säkert vad som kommer att uppgraderas i hårdvaran, eller för den delen hur mycket. I veckans fråga vill vi läsa om dina åsikter och spekulationer!
Fortsätt läsa Veckans fråga: Vad tycker du om konsoluppgraderingar? »
MMA-sporten har stadigt ökat i popularitet de senaste åren, men på spelfronten har det varit svårt att hitta en högkvalitativ tolkning av kampen i oktagonen. När EA Sports tog över licensen för UFC för ett par år sedan fanns det hopp om att det skulle ändras med tanke på tillgången till en lite större utvecklingsbudget jämfört med vad THQ hade när de befann sig i skuggan av den överhängande konkursen.
Det gick dock inte riktigt som många hade hoppats och spelet som vi fick ta del av hade en rad olika spelmekaniska problem och var i stort behov av optimering. Nu är det dags för ett andra försök och förhoppningen är att de har lärt sig av misstagen.
Fortsätt läsa Recension: EA Sports UFC 2 [PS4] »
Jag hoppas att alla har haft en trevlig påsk och inte minst en skön långledighet! Nu är det dock dags en för ny vecka och med detta följer förstås nya spelsläpp också, och det blir lystmäte för alla som gillar japanska rollspel. Först ut har vi Nights of Azure som är ett actionrollspel med traditionsenligt gigantiska svärd och spektakulära strider, och Kristoffer har meckat ihop en recension som du kommer att kunna läsa imorgon eftermiddag.
Vill du hellre ha ett portabelt rollspel kan du sikta in dig på Trillion: God of Destruction. Detta verk har ett mer taktiskt, rutbaserat upplägg och stoltserar med en slutboss som besitter en biljon hälsopoäng. Räkna med en del nötande innan du börjar bli redo att utmana denna fiende!
Fortsätt läsa Veckans spelsläpp [Vecka 13 2016] »
Det har varit en händelserik vecka här på PSbloggen! Inte nog med att Toby skrev ihop sina intryck från en ingående förhandstest av vårens (eller kanske årets?) höjdpunkt Dark Souls III, vi har dessutom fått förstärkning på skribentfronten i form av Jesper. Han har redan varit väldigt produktiv, och du kan läsa hans debut på bloggen med temat mikrotransaktioner här.
Nu är det dock långledighet som gäller för många i och med påsken, och det betyder ju lite extra speltid. Vi vill förstås i vanlig ordning veta hur du tänker tillbringa påskhelgen!
Fortsätt läsa Vad spelar du i påskhelgen? [Vecka 12 2016] »
Längtan efter Dark Souls III börjar snart bli olidlig, och i samband med den japanska lanseringen av spelet tidigare i veckan snickrades en ny trailer för spelet ihop för att bygga upp förväntningar ytterligare. En del bekanta element finns med i detta klipp, men det går senare mer in på djupet i spelet och visar ett helt gäng intressanta fiender som håller sedvanligt fantastisk designnivå.
Få andra utvecklare kan matcha From Softwares förmåga att skapa stämningsfulla trailers, och detta kan vara något av det bästa de har skapat i marknadsföringsväg.
Fortsätt läsa Ny Dark Souls III-trailer vrider upp förväntningarna »
Försprånget jag lyckades skrapa ihop i januari är nu helt och hållet borta, och det börjar bli dags att planera mitt spelande noggrant framöver. Jag har haft relativt lite tid över till spel den gångna veckan av diverse skäl, men jag har mer motivation att bli klar med mina recensionsprojekt än vad jag har haft på länge. Denna motivation heter förstås Dark Souls III.
Spelet är redan släppt i Japan och min avund är påtaglig, men lyckligtvis är recensionsexemplaren inte långt borta. Jag kan med andra ord snart isolera mig från omvärlden och banka huvudet mot de åtskilliga bossarna i From Softwares efterlängtade skapelse.
Fortsätt läsa Chefredaktörens utmaning [Vecka 12] »
April är en månad som många ser fram emot av olika skäl. Det kommer nog inte som någon överraskning att Dark Souls III ligger högst på min önskelista, men faktum är att Ratchet & Clank också är på min radar. Denna nytolkning av första spelet har gång på gång slagit mig med häpnad på den grafiska fronten, och kan nog vara det mest imponerande som rullar på en PlayStation 4 i den aspekten. Att Insomniac Games är skickliga på att göra intressanta actionspel som sprudlar av kreativitet är ju inte heller något negativt.
Fortsätt läsa Ratchet & Clank får en ny berättelsetrailer »