Recension: Action Henk [PS4]

I och med spelrevolutionen för smarta telefoner och surfplattor, har vi översköljts med enkla men underhållande spel där målet att slå högsta poäng väger mer än aktiv speltid. Spel där karaktären springer och hoppar fram genom nivåer av hinder i jakten på den bästa tiden är omåttligt populära och Action Henk är just ett sådant spel.

Det som skiljer sig från liknande spel i genren, är att nivåerna och landskapet kring dem är uppbyggt av saker som går att hitta i ett barns rum. Bilbanor blandas med träklossar, pansarvagnar och tejp, och i bakgrunden skymtas allt som får plats i ett barns fantasi; djungel, dinosaurier, lyftkranar och fotbollar – helhetsintrycket är riktigt charmigt faktiskt.

Henk är min superhjälte och jag styr honom antingen åt höger eller vänster. Jag kan till en början endast hoppa och glida på bakdelen, något som måste användas flitigt i nedförsbackarna för att öka hastigheten. Varje nivå har fyra olika tider att slå; brons, silver, guld och regnbåge. Bronstiderna är väldigt enkla att klara av, men de högre nivåerna bjuder på en hel del utmaning.

Hemligheten i att klara av nivåerna på bästa tid är att finslipa tajmingen så att jag hoppar i exakt rätt tid och håller inne knappen tills min karaktär har den optimala vinkeln för att starta sin rutschkana. En vältajmad kombination kan ibland skala bort en hel sekund på rekordtiden och det är en skön utmaning.

Dags att förbereda operation släpröv!

Dags att förbereda operation släpröv!

Lite senare i spelet får jag nya karaktärer som har olika fördelar men jag låser även upp möjligheten till extra utrustning som till exempel en änterhake. Det här tillbehöret krävs för att nå hemliga delar av banorna där det går att komma förbi stora partier av vanlig, långsam löpning. Problemet med extrautrustningen är dock att den stjäl fokus från det som är kul i Action Henk; den där känslan av att flyga framåt, att komma in i ett flyt.

Till en början tycker jag faktiskt att det här är ett ganska trevligt spel med bra fart och trevliga nivåer, men redan en bit in i andra delen tappar jag intresset. Det känns som att spelet är lite motsägelsefullt med tanke på att det försöker vara en fartfylld tidsjakt samtidigt som att det uppmuntrar till utforskning. Jag är dessutom övertygad om att jag hade tyckt bra mycket bättre om den här titeln på min PlayStation Vita, där jag hade kunnat plocka upp och spela när jag har tråkigt.

Action Henk bjuder på relativt bra bandesign, en trevlig utmaning där jag känner att jag vill bättra på mina tider när jag spelar och ganska bra grafik. Livslängden är jag tveksam till på den nuvarande plattformen men visst passar det bra att spela tillsammans med kompisarna under en fest för att se vem som kommer i mål snabbast.