E3 2018 – Sammanfattning av Square Enix
Square Enix gjorde i år en återkomst på presentationsfronten inför E3-mässan, och passade på att låna Nintendos grepp med en förinspelad video. Det är ett ganska klokt grepp, både ur ett ekonomiskt och tekniskt perspektiv samtidigt som det ändå tillåter dem att stå i det virtuella rampljuset.
Inför presentationen hade jag ganska höga förhoppningar på vad som skulle visas upp, och även om inte alla punkterna bockades av fanns det ändå en del godis.
För det första var det ett helt och hållet inspirerat beslut att ha Keith David som berättarröst i videon, då han skulle kunna läsa innehållsförteckningen på ett mjölkpaket och ändå få det att låta coolt.
Första spelet vi fick se var Shadow of the Tomb Raider, och även om det spelmekaniskt är ganska likt föregångarna så är det ändå ett av årets mest efterlängtade spel för mig. Det visades inte några direkta banbrytande nyheter, men miljöerna ser oerhört inbjudande ut och jag ser fram emot att utforska varje liten vrå.
Babylon’s Fall lyckades fånga min uppmärksamhet på ett väldigt effektivt vis, även om det inte visades något direkt konkret från spelet. Stämningen från trailern parat med att Platinum Games ligger bakom utvecklingen gör dock att det finns mycket gott att hoppas på när spelet blir redo att visas upp på riktigt!
Just Cause 4 hade läckt redan innan E3 via Walmart-läckan, men även om det inte blev den önskade överraskning som Square Enix hade hoppats på fick vi ändå se en ganska lovande trailer med spelsekvenser. Nyheter som extrema väderförhållanden visades upp tillsammans med en kavalkad av explosioner, men mest av allt håller jag tummarna för att de kan hitta tillbaka till känslan från Just Cause 2, då trean tappade lite av charmen och tog sig själv på lite för stort allvar.
Ett av de stora frågetecknen från presentationen kom i form av The Quiet Man. Spelet började med ett FMV-klipp som sedan gick över till en datoranimerad fightsekvens. Hur detta hänger ihop i praktiken är fortfarande oklart, men jag är åtminstone intresserad av att se mer.
Vi fick även se ett par trailers som redan hade visats på Microsofts scen dagen innan, och det är Kingdom Hearts III och The Awesome Adventures of Captain Spirit. Den förstnämnda bestod i princip bara av lösryckta dialogsekvenser från ett spel som har ökänt förvirrande dialoger även när man känner till sammanhanget.
Captain Spirit är dock mer fascinerande, då det är ett prologkapitel som utspelar sig i Life is Strange-världen. Det är menat att vara en aptitretare inför fortsättningen på den fantastiska debutsäsongen av Life is Strange, och det kommer dessutom att vara en helt gratis nedladdning senare denna månad.
Jag hoppades på att vi skulle få se Crystal Dynamics Avengers-spel, men det är tydligen inte färdigt nog att visa ännu. Final Fantasy VII Remake var också helt frånvarande, vilket absolut inte bådar gott för utvecklingen. Överlag fanns det en del trevligheter i Square Enix presentation, om än väldigt få överraskningar. De kommer dock att ha en stark avslutning på året med både Shadow of the Tomb Raider, Dragon Quest XI och Just Cause 4 på menyn.