Inför E3 2016 – Bethesda

Förra året hade Bethesda en av de bättre presentationerna, nästan bara baserat på att de visade upp Doom (8/10) och Fallout 4 (9/10) på ett väldigt imponerande vis. Med dessa två spel ute på marknaden nu ska det bli intressant att se vad de har att följa upp med i år. Det kommer förstås att bli svårt att slå dessa mastodonter i storlek, men de har förmodligen en del annat kvar i rockärmen.

Vi har fortfarande en titel kvar från förra årets presskonferens, och det är Dishonored 2 från franska Arkane Studios. Jag har väldigt höga förväntningar på detta spel med tanke på hur lysande föregångaren är, och med tanke på att spelet släpps i november kan vi förvänta oss en grundlig genomgång av detta. Jag är nyfiken på hur det kommer att fungera med de två spelbara karaktärerna och hur detta vävs in i berättelsen. Vi kan ju hoppas på att det blir lite mer dynamiskt än vad det konceptet var i Assassin’s Creed Syndicate (8/10).

I övrigt är det inte mycket som har blivit bekräftat, men det finns ett par studior inom Zenimax-koncernen som potentiellt skulle kunna visa upp nya saker. En av dessa är svenska MachineGames som sedan grundandet har gjort ett bitvis fantastiskt jobb med att skaka nytt liv i den klassiska Wolfenstein-serien. Något säger mig att de kommer att ha en trailer eller lite konceptinformation om kommande projekt under presentationen. Wolfenstein: The Old Blood släpptes förvisso under förra året, men jag tror inte att det var ett projekt som sysselsatte hela teamet eftersom det var mer av en expansion än ett fullstort spel.

Det är dessutom troligt att vi kommer att få se något nytt från Tango Gameworks, som inte har visat något nytt sedan lanseringen av The Evil Within under 2014. Detta verk producerades av skräckmästaren Shinji Mikami och gjorde vissa saker ganska bra, men lyckades aldrig riktigt fånga mig med tanke på den lite för stora vikten på strider. Detta tillsammans med den något klumpiga styrningen gjorde att det var en plåga att ta sig igenom de svårare sekvenserna. Det sålde dock ganska bra, och det är väl inte osannolikt att vi får se en uppföljare, vilket jag egentligen välkomnar med öppna armar om de rättar till problemen från första spelet. Stämningen och den övergripande designen i The Evil Within är bra, och med lite mer putsning kan det bli en riktigt trevlig upplevelse.

Jag har svårt att hitta några potentiella överraskningar i övrigt eftersom både id Software och Bethesda Game Studios nyligen har lanserat sina projekt. Det är på tok för tidigt att höra något om ett nytt Elder Scrolls, och potentiella planer på att återuppliva Quake-serien är nog bara i mina fantasier. Jag tror dock att det kommer att finnas något stort att visa upp eftersom det inte är gratis att anordna en presentation av denna storlek.

Bethesdas presentation kan du se om du är vaken på måndagen den 13 juni klockan 04.00.

Vad hoppas du få se från Bethesda?

3 kommentarer
  1. Thomas Thomas
  2. Alestes Alestes
    • Johan Lindros Johan Lindros

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.