Dark Souls II: Bossguiden – Del 7
Slutspurten närmar sig med stormsteg och detta betyder förstås att utmaningen stegras en aning. I denna del av bossguiden ställs du mot allt från gigantiska drakar till en odöd kung med en förkärlek för att klyva folk med sitt stora svärd.
Guardian Dragon
Detta är den första av två drakbossar i spelet och den med hästlängder enklaste av de båda, men i vanlig ordning ska bossen inte underskattas. Jag blev själv straffad för mitt övermod ett par gånger under min inspelning och striden kan verkligen vända fort om du har lite oflyt.
Bossens beteende kan skifta rätt mycket från gång till gång men i en optimal strid vill du ha draken på marken så mycket som möjligt, oavsett om du är magiker eller närstridskaraktär. Detta är på grund av att drakens eldattacker kan vara lite kluriga att läsa om du inte springer iväg direkt och får gott om avstånd från bossen.
I en perfekt värld vill du framkalla antingen drakens eldsprutattack den gör på marken, alternativt stampattackerna. Dessa är lätta att undvika och ger gott om tid för att få in några smällar. Bossen har ganska lite hälsa, och striden är därför ganska snabbt över om du har lite tur med attackmönstret.
Ancient Dragon
Här har vi en betydligt större och elakare drake som inte ger dig någon form av felmarginal överhuvudtaget. Oavsett vilken attack du träffas av dör du omedelbart och det gäller därför att ha stenkoll på vad bossen gör så att du hinner reagera i tid. Lyckligtvis finns det en ganska enkel – åtminstone i teorin – taktik du kan utnyttja här.
Första steget är att du ska positionera dig mellan tårna vid drakens bakfot precis som du ser i klippet ovan. Därefter ska du vinkla upp kameran lite så att du ser vingspetsens rörelser, för detta är skillnaden mellan liv och död på denna boss. Flaxar draken till med vingarna betyder det att den är på väg att lyfta och bomba dig med eld, och du måste då omedelbart springa mot svansen. Se dock till att du inte är rakt under svansen när draken landar igen, för då blir du mos.
Utöver vingarna måste du hålla koll på foten du står vid eftersom bossen då och då försöker trampa ihjäl dig. Detta undviker du rätt enkelt genom att röra dig rakt framåt, men för säkerhets skull rekommenderar jag dig att rulla framåt eftersom träffytan är lite märklig ibland. Håll noga koll på din Stamina när du börjar få koll på attackrytmen. Har du tömt mätaren och draken börjar flyga är du i princip alltid körd.
Giant Lord
Detta är i princip en lite mer komplicerad version av The Last Giant i början av spelet, och du kan använda ungefär samma taktik också. Skillnaden är att denna jätte är ganska glad för att kapa folk med sitt gigantiska svärd och om du inte passar dig är striden över ganska fort.
För min del upplever jag detta mer som en strid mot kameran eftersom du behöver ha koll på både bossens överkropp och ben. Jätten står förstås även ganska dåligt placerad vilket betyder att det lätt blir trångt när du hamnar vid väggarna. Den bästa taktik du kan använda är att röra dig fram och tillbaka mellan bossens ben för att undvika svärdsvepningarna men håll även utkik efter hans stampattacker.
Detta är en strid som är lite enklare för närstridskaraktärer eftersom de lättare kan klara sig utan att låsa kameran för att sikta in sina attacker. De gånger jag dog var i stort sett enbart på grund av att kameralåsningen desorienterade mig. Även om du är magiker är det inte rekommenderat att hålla långt avstånd från bossen. Hans räckvidd är påtaglig, liksom hans förmåga att dela ut skada.
Vendrick
Dags att återvända till Vendrick som vandrar mållöst i rummet som Velstadt vaktade så troget. Förra gången du var där kunde inte den före detta konungen bry sig mindre om dig eftersom du inte kunde göra skada på honom, men nu när du har några Giant Souls i din ägo är han lite lättare att provocera.
Bossens långsamma och tröga rörelsemönster gör honom lätt att underskatta, åtminstone fram tills han avverkar dig på ett slag och sedan vandrar iväg igen som om ingenting har hänt. Du måste till varje pris undvika att bli träffad, för även om du skulle blockera slaget är du garanterat ur balans och väntar på nådastöten. Det vill säga om du inte har en löjlig mängd tur som jag hade i klippet ovan. Vid ett par tillfällen var jag övertygad om att han skulle göra slut på mig, men då följde han inte upp med ett andra slag av någon anledning.
Det bästa du kan göra är att cirkla bakom Vendricks vänsterben eftersom detta undviker hans horisontala svepningar – som är hans jobbigaste attacker – och gör det enkelt att följa upp med motattacker eftersom han tar gott om tid på sig att återhämta sig efter attacker.
Nu är slutet nära och vi har bara tre bossar kvar i spelet. I nästa del stiftar vi bland annat bekantskap med min favoritboss, Darklurker. Om du vill se mina oredigerade äventyr med ovanstående bossar – bland annat en hel del kämpande med Ancient Dragon – kan du se dem här.