Sju frågor om PlayStation Plus – vad är det som händer med tjänsten?

PlayStation Plus har sedan starten varit en fantastisk tjänst som blev ännu bättre när konceptet Instant Game Collection genomfördes under 2012. Under den presskonferensen basunerades det ut det ena fina löftet efter det andra. Under en mycket lång tid följdes allt planenligt, men på senare tid har fler och fler saker börjat ändras utan ett endaste knyst från Sony.

Majoriteten av all kritik lämnas obesvarade även när frågorna ställs i kommentarerna för just dessa uppdateringar. Den senaste uppdateringen hade inte fått ett endaste svar på över ett dygn, för att sedan få enstaka kryptiska svar som egentligen inte är några svar. Majoriteten av dessa svar lades istället på titelförfrågningar och prisande över tjänsten.

Just därför har jag valt att lyfta fram sju kritiska frågor om tjänsten som mig veterligen aldrig har fått ett officiellt svar.

  1. Vid tre tillfällen av de fyra senaste månaderna har det dröjt fem veckor mellan uppdateringarna. Kommer Sony att minska antalet uppdateringar per år eller blir det tätare utdelning senare i år?
  2. Tillökningen med PS4-titlar skulle inte påverka antalet spel för vare sig PS3 eller Vita, men sedan den nya konsolen har varit en del av Instant Game Collection har PS3-titlarna minskat med en per månad. Hur kommer det sig?
  3. Sony har lovat att samtliga spel ska ha ett Metacritic-snitt över 70, men det har flertalet gånger skett att denna gräns har ignorerats. Har det blivit en ändring i denna policy?
  4. Varför får den amerikanska varianten fler spel per år och månad i jämförelse med Europa?
  5. Vad hände med löftet om att PS3-ägare endast skulle få så kallade skivspel? Detta trummades det hårt på när IGC-konceptet utannonserades.
  6. Varför får den amerikanska butiken bättre procentrabatter i reor? Skillnaden mellan 50 % och 10 % kan omöjligen ha med moms att göra.
  7. Vissa spel ska finnas tillgängliga under ett helt år, för att sedan bytas ut när tiden har gått. Den gränsen är passerad sedan länge tillbaka när det gäller Vita-spelen. Varför har Sony brutit detta löfte?

Innan det börjar hagla kommentarer om att jag gnäller för mycket eller inte är tacksam för vad vi får så vill jag bara snabbt skriva att jag fortfarande tycker att det är en alldeles utmärkt tjänst som jag konstant rekommenderar åt alla som äger en modernare PlayStation-konsol. Min kritik handlar enbart om att vi gradvis får en sämre tjänst utan några som helst raka svar från Sony.

I mitt tycke är det oerhört viktigt att vara transparent när det handlar om kundservice, och där har Sony misslyckats på sistone. Just därför ställer jag dessa frågor, och inte bara på vår sajt – utan även direkt till Sony. När du läser detta har jag redan kontaktat de som hanterar press för svenska PlayStation, och förhoppningen ligger i att de faktiskt tar detta på allvar och vidarebefordrar frågorna till de ansvariga.

Om vi får konkreta svar på frågorna kommer vi att publicera dem utan någon som helst efterredigering (originalsvaren och en svensk direktöversättning av dem). Kommer vi att få några svar? Jag vet inte, men du som läsare förtjänar det.

 

6 kommentarer
  1. BubbelRegn BubbelRegn
  2. Macke86
  3. SonicTheFudgehog SonicTheFudgehog
  4. gabeish gabeish
    • Jonas Aronsson Jonas Aronsson
  5. Ari Kemppainen

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.