Förhandstest: The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me

Den fjärde delen i Supermassives skräckantologi börjar närma sig med stormsteg, och även om spelet missar den årliga skräckhögtiden Halloween ser det ut att finnas anledning att hålla liv i stämningen till spelets lansering. Jag har haft möjligheten att tillbringa drygt en timme med en förhandsversion av spelet, och sedan tidigare har mina förväntningar varit höga på The Devil in Me.

Upplägget för denna episod cirkulerar runt Henry Howard Holmes, som är mer känd som den första amerikanska seriemördaren. Enligt populära sägner lurade han godtrogna främlingar till sitt hotell i Chicago, där han senare på kreativa vis hade ihjäl dem med hjälp av fällor och tortyrkammare. Sanningen bakom Holmes hemskheter är inte lika extravagant som sägnerna, men det är onekligen ett riktigt bra koncept för en skräckberättelse.

I spelet har en excentrisk H.H. Holmes-entusiast beslutat sig för att rusta upp hans gamla förfallna hotell, som efter morden började kallas för Murder Castle. Syftet med renoveringen är att dra till sig nyfikna turister som är nyfikna på något annat än de vanliga resmålen och som av någon anledning vill tillbringa natten i denna isolerade byggnad.

Vem kommer att dö först?

I sektionen jag fick spela har ett dokumentärteam anlänt till Murder Castle för att spela in en skildring av både miljö och händelser, och det går redan från början att skära den dåliga stämningen med kniv. Det lilla produktionsbolaget har stora skulder, vilket gör att regissören är uppstressad inför denna sista chans att rädda skutan. Snarstuckna kommentarer haglar åt höger och vänster, och på bara några minuter har Supermassive ännu en gång lyckats etablera ett klassiskt slasher-upplägg.

En av nyheterna som implementerats i The Devil in Me är att pussel ibland är lite mer dynamiska än tidigare. Istället för att enbart förlita sig på tajmade knapptryckningar och dylikt fick jag vid ett par tillfällen mer fritt flytta runt på föremål för att placera dem på rätt plats i ett rum. Det är absolut inte något som inte har funnits i spel sedan tidigare, men det är ändå en välkommen utveckling för att låta mig vara mer involverad i vad som händer på skärmen.

Även jag bara bjöds på ett kort besök i Murder Castle lyckades det höja mina redan högt ställda förhoppningar för denna säsongsavslutning i The Dark Pictures Anthology. Både den obehagliga bakgrundshistorien och den kusliga 1800-talsbyggnaden där allting utspelade sig, gjorde stora intryck på mig när jag vandrade i mörkret genom klaustrofobiska korridorer som plötsligt ändrar på sig. Detta tillsammans med Saw-liknande dödsrum och intressanta personligheter i dokumentärteamet skapar en potentiellt sett härlig skräckupplevelse. Nedräkningen till lanseringen den 18 november har börjat på allvar.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.