Sony har presenterat specifikationerna för PS5

Under gårdagen fick vi bevittna en rejäl djupdykning i Sonys vision för nästa konsolgeneration, och precis som vid avtäckningen av PlayStation 4 var det systemarkitekten Mark Cerny som stod för informationen. Denna presentation var ursprungligen planerad att hållas under Game Developers Conference i San Francisco, men eftersom dessa planer sköts i sank av den globala pandemi som pågår just nu beslöt sig Sony istället för att släppa den publikt på YouTube.

Eftersom GDC är ett utvecklarfokuserat evenemang var det rimligt att förvänta sig att detta skulle bli en väldigt teknikfokuserad presentation, och det var mycket riktigt vad vi fick också.

En av de stora punkterna är den hypersnabba SSD-disken som kommer att sitta i konsolen. I tidigare intervjuer med publikationen Wired har Mark Cerny poängterat att lagringslösningen i PlayStation 5 är snabbare än något som finns på PC-marknaden i nuläget. Jag har länge tagit det med en nypa salt, men nu står det faktiskt klart att det inte är en överdrift. Sony har nämligen även tagit fram skräddarsydd hårdvara för att strömlinjeforma datahanteringen, och deras grundläggande mål att eliminera laddningstider ser plötsligt ut att vara realistiskt.

Nackdelen med denna satsning är att lagringsutrymmet kommer att bli ganska sparsamt. Disken ligger nämligen bara på 825 GB, vilket med dagens mått mätt inte kommer att räcka länge. Texturer och andra utrymmeskrävande komponenter kommer inte att bli mindre till nästa generation, och det kan helt klart bli ett problem i längden. På den positiva sidan är dock att utvecklare inte behöver duplicera komponenter som används i många olika scenarier. Detta var tidigare nödvändigt för att reducera laddnings- och söktider på hårddisken, och tog därför upp onödigt mycket utrymme. Vi får dock se hur stor skillnad detta blir i praktiken.

Ett annat stort diskussionsämne efter presentationen var det allsmäktiga TFLOP-värdet som mer eller mindre har blivit en måttstock för prestanda under denna konsolgeneration. PlayStation 5 kommer att ligga på 10,28 TFLOP jämfört med Xbox Series X som tidigare i veckan bekräftade 12 TFLOP. Vad betyder då detta i praktiken?

Specifikationerna sida vid sida, även om det inte säger så mycket i nuläget om hur det blir i praktiken.

Det är lite för tidigt att kunna säga detta med säkerhet, men utöver det rena prestandavärdet så handlar det ju också om hur effektivt PS5 kommer att kunna använda sin lagringslösning för att eliminera eventuella flaskhalsar och på så vis kompensera den statistiskt sett långsammare grafikprocessorn. Eftersom vi inte har några referensexempel överhuvudtaget än så får vi helt enkelt vänta och se vad denna skillnad i prestanda innebär.

Ett av de stora frågetecknen som har dykt upp är dock själva bakåtkompatibiliteten. Tidigare har det poängterats att PS4-spel kommer att vara spelbara på den nya plattformen, och under gårdagens presentation nämnde Cerny att de hundra mest populära spelen även kommer att köras i en form av boost-läge med bättre prestanda vid lansering av konsolen. I officiella blogginlägget som publicerades i efterhand nämns dock inget om själva boost-läget, utan det står att det är bara de hundra mest populära spelen som kommer att köra överhuvudtaget.

Personligen tror jag lite mer på vad Cerny själv uttryckte i presentationen, men Sony har hittills inte förtydligat eller kommenterat detta överhuvudtaget, vilket får mig att börja undra lite grann. Önskedrömmarna om att få spela klassikerna från ännu tidigare konsolgenerationer verkar även förbli önskedrömmar, då det inte nämndes ett knyst om detta. Det är möjligt att detta sparas till en mer konsumentinriktad presentation dock, så drömmen är inte helt död än.

Som en avslutning gick Cerny även in i detalj på deras satsning på 3D-ljud och virtuellt surroundljud. De har tagit fram ny hårdvara som är dedikerad till att hantera ljudpositionering i likhet med Dolby Atmos, fast detta ska fungera oavsett vilken ljudanläggning du har. Detta är en teknik som kommer att utvecklas kontinuerligt under konsolgenerationens gång, men det ska tydligen fungera för hörlurar redan nu.

Överlag var det väldigt många tekniska termer som rabblades upp, och även om jag ser mig själv som relativt insatt i en del av dessa områden var det mycket som flög lite över mitt huvud. Det är tydligt att detta inte var ämnat för vanliga konsumenter. Eftersom nyhetstorkan har varit omfattande gällande PlayStation 5 skruvades hypetåget upp på orimliga nivåer av många på förhand, vilket förstås resulterade i att många blev besvikna.

Jag tyckte personligen att informationen gav ganska mycket mersmak, och jag kan se stor potential i den vansinnigt snabba SSD-lagringen. Ett av mina största klagomål på nuvarande konsolgeneration har varit just de i många fall hemska laddningstiderna som har funnits här i princip från början, och det är glädjande att se att detta elimineras. Nu återstår bara väntan på nästa presentation där vi får se vad denna maskin kan göra i praktiken.

3 kommentarer
  1. Quint Quint
    • Johan Lindros Johan Lindros
  2. Alestes Alestes

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.