PSbloggens årslista 2015: Årets spel
Nu är det snart dags att ta fram PlayStation-bubblet, hälla upp det i en platinumtrofé och skåla in det nya året. 2016 är alldeles inpå oss, men innan vi tar farväl av det gamla 2015, vill vi såklart presentera vår lista över årets tio bästa spel.
Fram tills nu är det ingen som har vetat om hur det ser ut med ordningen för årets bästa spel, inte ens mina medskribenter. Men nu avtäcker vi hela listan, från nummer tio ända upp till första plats. Någon som vill gissa innan ni klickar vidare?
10. The Talos Principle
Andréas: Det är inte det första pusselspelet i en öppen och avkopplande naturmiljö och inte det sista, fler kommer nästa år. Men en sak som sticker ut mer är att även pusslen är rätt så fria att trixa ut. Dessutom har det en så pass intressant historia att nysta i samtidigt att jag nästan var lika belåten när jag listade ut den innan slutet som själva pussellösningarna.
9. Tales from the Borderlands
Martin: Jag tror aldrig att jag har upplevt ett äventyr med karaktärer som är så knäppa, charmiga och olika men ändå passar perfekt ihop. Telltale Games visar med sin unika fingertoppskänsla var skåpet ska stå på Pandora, hur det ska se ut och vad som ska finnas i det. Att slutet av berättelsen inte fick mig deprimerad var dessutom en stor bonus!
8. Grim Fandango Remastered
Toby: Finns det någon som kan stå emot de gamla Lucasarts-spelens charm? Inte jag i alla fall, och att åter få stifta bekantskap med Manny Calavera och Glottis var något jag har väntat på alldeles för länge. Några av pusslen var fortfarande hjärnskrynklande svåra, men den här gången gick det mesta på nolltid. Och med tanke på att Day of the Tentacle och Full Throttle också kommer att få nyversioner känns det som att äventyrsspelens guldålder är här på nytt.
7. Fallout 4
David: Trots typiska Bethesda-buggar är detta ett klockrent spel fyllt med moraliska val och ångest som får mig att pausa spelet och verkligen fundera över mina beslut. Bethesdas rollspel är bland de få som faktiskt får mig att glömma uppdrag överhuvudtaget. Äventyrspojken inom mig kan gå runt i ödemarken i timmar och bara titta på omgivning och samla kapsyler.
6. Shovel Knight
Krille: Då jag alltid älskat Mega Man-spelen var det inte helt otippat att jag skulle digga när Yacht Club Games i kölvattnet av den blå bombaren förtöjde deras flaggskepp Shovel Knight i våra spelbibliotek i våras. Eller egentligen i fjol, men till PlayStation skyfflade Sony inte väg åt spaderknekten förrän i år. Du behöver inte gräva länge för att upptäcka spelets djup, utvecklarna har verkligen haft huvudet på skaft när de rustat äventyret med genial bandesign, musik, bossar och en skopa ordvitsar begravt under den pixliga men ack så bedårande ytan. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här, men Mega Man får se sig besegrad – Shovel Knight utklassar min barndomshjälte med råge och bjuder på årets bästa spel enligt mig.
5. Persona 4: Dancing All Night
Martin: Med en intressant berättelse, ett nyskapande spelläge för serien och med klockrena nyversioner av musikstyckena från ursprungsspelet, tog Persona 4: Dancing All Night (8/10) mig med storm. Efter en tids febrilt spelande, kände jag mig nästan lurad då jag fick min platinumtrofé. Tur att jag har den japanska utgåvan att köra igenom också då!
Fredrik: Det här spelet dryper av charm och inte så lite fan-service. Atlus är väl medvetna om hur mycket många av oss som har saknat karaktärerna från Persona 4, och lyckas klämma in skamligt mycket personlighet och handling i ett dansspel. Med bra musik, starka karaktärer och allt i ett portabelt format är det svårt att inte falla handlöst för Persona 4: Dancing All Night.
4. Mad Max
Martin: Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Mad Max (8/10) är, trots en del tillkortakommanden, ett mästerverk. Den stora öppna världen som Avalanche Studios har skapat är trogen filmerna och jag kan helt enkelt inte låta bli utan att susa omkring i mitt trimmade vrålåk, timme efter timme.
3. Batman: Arkham Knight
David: Med mörk stämning och en öppen värld, är det omöjligt att inte flina av nöje när den svarte läderlappen flyger över Gotham med otrolig precision. De fräna tekniska manickerna och hjälpmedlen samt ett riktigt roligt stridssystem gör att jag måste ta med detta på listan. Uppdragen är både intressanta och spännande trots att jag i skrivande stund ännu inte har haft tid att utforska Gotham till fullo.
Krille: Efter att ha besegrat en och annan skojare som vår mörke riddare fick vi i år en episk avslutning på en av 2000-talets bästa spelserier. Batman: Arkham Knight (8/10) vidareutvecklar så gott som allt vi älskade i föregångarna, långt längre än vad jag trodde var möjligt. Allt är extremt polerat, kontrollen perfekt och variationen på topp, inte minst då Rocksteady ringt in en Batmobil. Mark Hamill gör sin bästa rolltolkning någonsin och ger en extra dimension till berättandet som tidigare delar saknat. Bättre avslutning på Batman-sagan hade jag aldrig kunnat drömma om.
2. The Witcher 3: Wild Hunt
David: Jag är nog inte ensam om att tycka att The Witcher 3: Wild Hunt (9/10) tveklöst är den bästa lanseringen i år. Ett rollspel där även sidouppdragen lockar är mycket sällsynt men här fick jag båda delarna tillsammans med en hink full av eufori.
Johan: Detta spel var det jag såg fram emot mest vid årets början, och det levde upp till nästan alla högt ställda förväntningar. En gigantisk öppen värld fullpackad med intressanta karaktärer, uppdrag och en känsla av att dina beslut verkligen påverkar omvärlden.
1. Bloodborne
Fredrik: Det krävs ett visst mått av mod från Hidetaka Miyazakis sida för att helt och hållet vända upp och ner på konventionerna han själv satt i Dark Souls-spelen. Bloodborne (10/10) är en helt egen best, och i expansionen The Old Hunters (10/10) märks influenserna lite mer – detta är ett modernt Castlevania, fast fasen så mycket mer oförlåtande.
Johan: Ett äkta designmästerverk som bygger vidare på den fantastiska grunden från Souls-spelen och skruvar upp tempot nämnvärt. Briljant stämning, oslagbart soundtrack och lysande bossar gör att detta spel är ohotat på min topplista.
Toby: Att From Software har tagit hälften av redaktionen med storm är kanske ingen nyhet, men så går det när man utvecklar fantastiska spel. Bloodborne är inget undantag, och även om jag inte är klar än så är det här den bästa upplevelsen jag har haft hittills på PlayStation 4.
Håller du med om redaktionens topplista?
Oj mad max så långt upp.. kanske ska försöka plåga mig igenom någon timme till.. tyckte de var en av dom största besvikelserna i år :s så usel kontroll att man blev grinfärdig :p
Å så saknar jag mgs på listan.. för även om de vart lite mykt repetition efter ett tag så var de ändå ett av dom bästa spelen i år 😀
Jag saknar också det på listan, men jag var ganska ensam på redaktionen om att tycka det. 🙂
De Playstation-spel jag lagt ned mest tid på i år är Batman (PS4) och Hatsune Miku Project Diva 2nd (Vita) och eftersom Miku släpptes sent 2014, så håller jag Batman som årets Playstation-spel. Jag kan redan nu säga att en toppkandidat 2016 blir Rise of the Tomb Raider som jag tycker var 2015 års bästa spel crossplatform. Gameplay och bandesign var fantastisk. Den enda svagheten var en halvtunn berättelse. Eftersom jag tjatat om The Talos Principle i alla andra kommentarer kring 2015-inläggen måste jag nämna det också. Jag blev jätteglad att det var med på topp-10 här.
Jag älskar Mad Max och fick med en 4:e plats inte så illa och man kanske skulle skaffa 1:an Bloodborne och de andra spelen har jag inget sug på att skaffa
Dom flesta Playstation-spel jag spelat i år är äldre Playstation-spel. Dom enda tre som faktiskt släpptes i år är Shovel Knight, Steins;Gate och Yakuza 5.
Och Shovel Knight är det enda som jag ännu fått platinum på, fast dom andra två är väl på gång.