Veckans fråga: Vilket påskägg minns du bäst?
Att sitta i flera år och utveckla ett och samma spel blir säkert en smula tråkigt i längden och därför är det inte helt ovanligt att en spelstudio stoppar in lite dolda skämt i sitt verk. Fenomenet sägs ha startat redan i slutet på 1970-talet då programmeraren Warren Robinett gömde sitt namn i ett svåråtkomligt område i spelet Adventure.
I dagens uppsjö av spel är påskäggen relativt vanligt förekommande och spelare runtom i världen gläds varje gång de hittar en ny, gömd hälsning. Nu tänkte vi dela med oss om våra fynd och vi vill såklart gärna höra om era minnesvärda ögonblick.
Martin hittade Nathan Drake
The Last of Us (9/10) var spelet som fick mig att verkligen känna hur hopplöst livet kan vara i en värld som spårat ur fullständigt. Jakten på material och råvaror för att hålla Joel och Ellie vid liv tog aldrig slut. Vi sökte igenom varenda hus vi såg, rotade i varenda soptunna och lyfte på varenda buske för att hitta en kula till eller kanske ett slitet bandage.
I detta frenetiska och desperata sökande hittade vi ibland lite trevliga referenser till andra spel som Naughty Dog utvecklat. Det absolut sötaste fyndet måste vara Sackboy-versionen av Nathan Drake som låg slängd i en barnsäng. Jag tyckte att det var en härlig hälsning till mig som spelare eftersom den både refererade till den högt prisade Uncharted-serien men också Media Molecules Little Big Planet-spel.
Johan styrde robotar med virtuell PS3-kontroll
Metal Gear Solid-serien är känd för att vara fylld till kanterna med referenser och påskägg och är därför en ändlös källa av material för veckans tema. En av mina favoriter återfinns i Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots där den åldrande Solid Snake utrustas med en liten fjärrstyrd robot med allehanda användningsområden.
När jag av en händelse styrde roboten mot Snake efter en spaningsrunda noterade jag att han hade en Dualshock 3-kontroll i handen som han använde för att styra denna miniatyrversion av en Metal Gear. Det är denna detaljfokus som gör att Hideo Kojimas verk är otroligt givande att utforska och experimentera med, och jag hoppas att vi kommer att få se mer av detta i det kommande Metal Gear Solid V: The Phantom Pain.
Vilken gömd hemlighet minns du allra bäst?
Ask me about Grm Fandango från Curse of Monkey Island
Att kunna spela Maniac Mansion i Day of the tentacle är en av mina favoriter.
I Might & Magic 6 (om jag minns rätt) kunde man ta sig till en ”dungeon” som var utvecklarnas kontor.
Monkey Island 1 om man låter Guybrush drunka (enda sättet att dö i det spelet, save:a gärna innan 🙂
Lite lustiga är att jag kan minnas att jag sprungit på mängder med roliga påskägg, men kan knappt komma på något just nu.
Men ett som jag skrattade lite gott åt var i Fallout 2, när man får ett ”random encounter” och det första ens karaktär säger när man kommer in på skärmen är något om att det nog kan vara bra att spara på en ny save-slot nu. På skärmen finns en bro och en brovaktare som, när man försöker passera bron, ställer lite frågor väldigt lika frågorna från Monty Pythons holy grail, svarar man fel dör man direkt. Med bra/rätt stats (antar jag) kan man även svara på en av hans frågor med en motfråga vilket leder till att han dör istället, helt enligt The Holy Grail 🙂
Den senaste jag såg var i Ori & the Blind Forest där man på en skärm ser Meat Boy i bakgrunden.
Jag garvade högt åt The Hatch från Lost som man kan hitta i Wolverine-spelet. Det tycker jag var ett skönt påskägg.