Veckans fråga: Släpps spelen för tidigt?

Stackars spelutvecklare som arbetar med att leverera fantastiska upplevelser till oss spelare! Råkar de nämna att spelet blir uppskjutet en månad, reagerar internet med kraft och släpper de ett spel som inte riktigt är färdigt, då knappas det febrilt i kommentarsfälten också.

De modigaste och mest stabila spelstudiorna proklamerar stolt att ”spelet är klart när spelet är klart” men även det kan mottas negativt av oss som längtar. I veckans fråga är vi intresserade av att höra vad du tycker om miljön i spelindustrin.

Det är sällan vi slipper en uppdatering dagen då vi kommer hem med vårt nya inköp. Hur tråkigt är det inte att sitta och ladda ned en flera gigabyte stor mjukvarufix den allra första dagen då favoritspelet släppts? Veckans fråga kretsar kring hysterin med släppdatum och spelutvecklare som arbetar frenetiskt för att hinna skeppa spelen i tid. Vad tycker du om spelen idag, släpps de för tidigt?

Martin tycker att spelen ska släppas när de är klara

Här vill man ju inte fastna i en vägg precis...

Här vill man ju inte fastna i en vägg precis…

Missförstå mig rätt, jag tycker inte att det är sjysst mot oss spelare när vi får kommentaren ”det är klart när det är klart” men samtidigt är ju spelutbudet hysteriskt stort ändå. Jag blev faktiskt glad när jag hörde att Mirror’s Edge Catalyst blev uppskjutet. Om det är något spel som måste flyta på och ge mig en bra fartkänsla, samt vara polerat för att glida snabbt framåt, då är det detta. Fram tills maj finns det ändå mycket annat att spela, då är det bättre att DICE ser till att leverera en bra upplevelse istället!

Jag tycker helt enkelt att tiden då spelet ska släppas, bör bestämmas av utvecklaren snarare än utgivaren av spelet. Visst ska man hedra uppsatta mål och utovade släppdatum men visst är det bättre att vänta lite grann på en bättre upplevelse?

Krille tror spel är för stora för att kunna släppas i tid

Den "felfria" versionen av Fallout 4 släpps först 2020, så var god lämna tillbaka ditt exemplar och invänta den nya releasen.

Den färdiga versionen av Fallout 4 skulle egentligen släppas först 2020

Om man jämför med tiden innan majoriteten spelkonsoler var internetuppkopplade, då ordet ”patch” mest förknippades med en tygbit som täckte för piraters trasiga ögon, så släpps spel definitivt för tidigt idag. På den tiden var ett spel dödsdömt om det hängde sig varje gång man kom till bana 3, eller om flerspelarläget bara fungerade vissa tider på dygnet när det inte var för trångt hemma i soffan. I dag är det mer regel än undantag att allt måste patchas första veckan för att fungera någorlunda felfritt, och om titeln kräver en ständig uppkoppling kan du nästan utgå från att det kommer vara ospelbart de första dygnen.

Samtidigt skulle jag vilja vända på frågan och fundera på om spel inte är alldeles för stora idag för att kunna släppas i tid. Då spel som The Witcher och Fallout innehåller helt gigantiska världar och löjligt mycket innehåll kanske man kan ha överseende med försvinnande ansikten och ett par spontankrascher de första veckorna. Inte minst då alternativet att släppa titeln först när den är ”felfri” antagligen hade tagit fem år till, med konsekvensen att spelet skulle kännas föråldrat redan på releasedagen.

Andréas avvaktar allt mer allt-i-ett

Angränsande "spel är konst frågan" : Bästa sättet att inte få sålt en tavla torde vara att måla dit en banner för tröjtrycken du gör vid sidan av.

Angränsande ”är spel konst”-frågan. : Bästa sättet att inte få sålt en tavla torde vara att måla dit en banner för tröjtrycken du gör vid sidan av.

Nästan inget var bättre förr, men det var enklare. När det gäller trasiga spel förklarar det i sig om det är mer än en upplevd gradskillnad eller nostalgidimma, men jag är skeptisk till om det verkligen är mer än så. Nästan allt lappas och lagas idag, men ofta handlar det om justerande av smådetaljer eller att täppa till hål för fusk vid nätspel, vilket inte var en fråga då av samma orsak som att allt oftast var färdigt. Ytterst få spel är helt eller ens halvt ospelbara idag heller. Förr var ett spel nästan alltid klart när det släpptes, men inte alltid utan detaljer som kanske borde ha fixats. De var klara mest för att inget gick att ändra på.

Ett par riktiga retroexempel; Zelda-spelen där det vid något tillfälle går att promenera rakt över kartan efter att ha passerat genom en trasig vägg, vilket kan hyvla av någon dag på äventyret. Sonic the Hedgehog finns i en lite mindre perfekt förstaupplaga, med moln som inte rör sig. Eftersom dessa upplagor inte kan lagas ses de ofta som rariteter istället.

Tycker du att spel ska släppas vid det utlovade datumet eller är det bra om utvecklarna får den tid de behöver?

Ett svar
  1. Alestes Alestes

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.