Veckans fråga: Hur har du planerat ditt äventyr i Fallout 4?
Ja, så blev det äntligen tisdagen den 10 november 2015, dagen då många spelare plötsligt insjuknar i mystiska åkommor och inte kan ta sig till jobbet eller skolan. På PSbloggen är vi varken läkare eller skolpoliser men vi kan ändå avslöja vad denna muterade sjukdom som snabbt övertar landet heter: Fallout 4.
I veckans fråga undrar vi om du har fått nävarna om Bethesdas postapokalyptiska verk som säkerligen kommer att äta upp hundratals speltimmar. Vi tänkte höra efter vad du tänker göra när du kommer hem med spelet, när du matat in skivan i din PlayStation 4. Vad ser du fram emot mest, vad ska du skapa för karaktär, vad tycker du om de nya funktionerna i spelet?
Johan ska gå vilse i vildmarken
Min förhoppning är att jag (efter den förmodade handhållningen i början) ska kunna bege mig ut i vildmarken och utforska fritt, som jag brukade göra i Skyrim. Den härliga friheten att starta upp spelet och välja ett slumpmässigt håll att gå mot tills jag hittar en grotta eller litet samhälle är något jag har längtat efter. Få andra utvecklare kan mäta sig med Bethesda när det kommer till utforskning och sidospår, och jag hoppas att detta även är fallet i Fallout 4.
David ska leka herren på täppan i skön apokalyptisk anda
Jag som är ett nästan sjukligt stort fan av apokalyptiska teman (har hela armen tatuerad med detta tema som består av ögonätande kråkor, gasmasker, krackelerade kontinenter och död) är lagom supertaggad inför Fallout 4. Det jag ser fram emot mest är att få bygga ett eget ogenomträngligt läger där jag kan söka skydd mot ödemarkens hemska muterade ting, men samtidigt känna friheten av att gå var jag helst vill i sökandet efter bättre verktyg och vapen.
Musiken var bland det bästa i Fallout 3, och jag hoppas det håller samma klass i denna uppföljare. Det var en speciell känsla att knalla under raserade broar och skjuta muterade mullvadar med The Ink Spots – I Dont Want To Set the World On Fire i lurarna. Jag hoppas och ser fram emot samma möjlighet med liknande 30-tals musik i fokus.
Martin funderar på att bli ond
Efter att ha spelat igenom Fallout 3 och varit sådär sliskigt god som jag är i verkligheten, stod jag inför ett dilemma. För att få min skinande platinumtrofé, behövde jag nämligen göra en genomspelning till och uppnå full karma som elak också. Detta bar mig emot något alldeles väldigt mycket men jag tog mina stapplande steg mot Megaton, såg till att bomben apterades och bevittnade sedan massförstörelsen från min svit i Tenpenny Tower.
När dådet var utfört, lade jag märke till något skrämmande i mitt spelsätt – jag levde mig in i min nya, onda karaktär och fortsatte sedan med enkelhet att krossa allt patetiskt motstånd i min väg. Detta var ett uppvaknande som jag inte trivdes med men som gav mig en inblick i hur ondska och våld enkelt påverkar oss människor. Om tillfälle bjuds för liknande upplevelser i Fallout 4, ska jag definitivt prova – inte för att jag trivs som ond utan för att jag lär mig mer om mig själv…
Detta är några av sakerna vi ser fram emot i Fallout 4 – har du någon plan?
Är nog också inne på utforskarspåret… springa rakt ut i det okända 🙂 kan inte posten komma nu!!! Längtan total.. !
Hade planerat att börja spela ikväll, men när jag såg att det gick starta redan natten till idag (vid 0:45 var det färdiginstallerat och gick starta, fastän steam tidigare antytt 02:00) kunde jag ju inte låta bli att starta upp det lite snabbt, givetvis med resultatet att jag är lite seg på jobbet idag eftersom ”lite snabbt” innebar att jag spelade till 2:30 🙂
Har egentligen ingen direkt plan för mitt spelande än, brukar försöka vara den stora diplomaten som går runt och pratar mig ur alla situationer som går att lösa med annat än våld. Tyvärr insåg jag ju att om jag maxade charisma blev det inte jättemycket poäng över till annat så slutade med lite ”jack of all trades” över det hela. Såhär blev min karaktär, om jag inte minns helt fel:
Strength 2
Perception 4
Endurance 2
Charisma 6
Intelligence 5
Agility 5
Luck 4
Kommer fortfarande fokusera en del på att bli bra på att tala mig ur situationer, men det går i princip aldrig göra hela vägen, svårt att argumentera med en Death Claw 😉 så vill ha lite skills & stats som underlättar strid också.
Rent moraliskt brukar jag försöka göra vad jag kan för att göra livet bättre för alla jag passerar, om mänskligheten ska ha någon chans att överleva måste vi ju hjälpas åt. Åtminstone inom vissa gränser, måste ju tänka lite på mig själv också 🙂
Det sköna med den här typen av spel är att man gör lite vad som faller en in, bara gå åt ett håll, bygga ett hus, köra storyn, köra sidouppdrag. Min plan är helt enkelt att inte ha någon plan 🙂
Jag brukar oftast köra precis samma taktik som Johan. Så snart jag släpps lös i världen ser jag mig omkring – om någonting lockar långt borta i horisonten så går jag ditåt. Detta fick den lustiga konsekvensen i Skyrim att landet under väldigt lång tid var väldigt drakfri (dvs, inga random encounter-drakar alls), då jag hade alldeles för roligt med att utforska gravvalv och inte gav mig på någonting i närheten av huvud-uppdragen förrän väldigt många timmar in i spelet.