Vett och etikett med andra spelare i Dark Souls II
Det finns en del olika sätt att interagera med andra spelare i Dark Souls II. Man hjälper och får hjälp av andra, man invaderar och blir invaderad av andra och man kan duellera mot varandra. Dock tycker jag, i egenskap av att vara gammal gubbe (aka GammelGubben), att det får finnas någon sorts vett och etikett i allt detta. Nedan kommer några saker jag tycker vi spelare ska tänka på när vi ger oss i kast med att leka med andra.
När du kallar mig till din värld vid bossen – se till att ha dödat eventuella fiender runt omkring. Eller se i alla fall till att det inte står fyra stycken runt mig som svingar hej vilt så att jag dör innan jag ens hinner röra mig. Ibland har jag väntat nästan fem minuter och att direkt bli gängbankad och skickad tillbaka till min egen värld är inte roligt. Jag lägger mitt summon sign där för jag vill hjälpa till med bossen, inte för att bli dödad direkt. Har du problem att komma fram till bossen brukar det finnas en del summon signs på vägen.
Nästa del handlar om att tillsammans ta sig an en boss. Har du aldrig mött bossen innan och inte läst på, eller kollat på youtube, om bossen, så spring inte rakt in och börja vifta med ditt vapen. Precis som alla andra fiender du har mött måste man iaktta och lära sig attackmönster för när man ska slå och när man ska avvakta och skydda sig. Vet du inte vad du ska göra? Kolla in vad fantomerna du kallat in som hjälp gör och lär dig av det. Det är inte roligt att efter att ha väntat i flera minuter för att hjälpa just dig att behöva se dig springa in, bli platt och att sedan skickas tillbaka till min värld. Och när vi dödat bossen – vinka eller buga som tack.
Sedan kommer vi in på dueller. Både Blue Sentinels och Brotherhood of Blood har arenor där man kan mäta sin styrka mot andra. Där är det en viss etikett att buga innan en strid. Visst, okej om du tycker det är onödigt, men ha vett nog att inte försöka få iväg en soulspear eller något annat dumt om din motståndare visar dig respekt genom att buga. Vissa strider vinner man lätt, i andra får man storstryk. Men de bästa striderna är de som böljar fram och tillbaka – man vet inte förrän vid sista hugget vem som kommer stå kvar som vinnare. Och när man förlorat en sådan strid finns det inget som förvandlar en värdig motståndare till en ovärdig lika snabbt som ett par gliriga gestikuleringar. Det är inte svårt att ge en respektfull bugning som tack för en jämn och bra strid.
Här har vi även drickande av estus eller användande av andra helande föremål. Personligen tycker jag det är fel och brukar tömma min estusflaska om jag hinner. Jag tycker det blir bäst strid om ingen part använder helande föremål. Visst är det mer straffande att dricka estus i Dark Souls II än i föregående spel, men det är ändå en het potatis inom pvp-kretsar. Det känns som att antingen är man en som använder helande föremål, eller så är man det inte. Jag gör det inte.
Invasioner tänker jag inte säga så mycket om. Där är det “anything goes” per default. Dock är jag en som inte springer in och börjar veva när min motståndare har fullt upp med andra monster. Och jag bugar alltid innan jag börjar veva med mina katanasvärd.