Skämshögen: Chrono Trigger
Detta spelval är kanske lite fusk med tanke på att PlayStation inte är plattformen som spelet gjorde sig mest känt på. Chrono Trigger fick visserligen en portning till PlayStation några år senare, men ursprungligen var det ett av de många japanska rollspel som rosade marknaden på Super Nintendo.
Portningen var tyvärr undermålig på flera vis, vilket i grund och botten gjorde att originalversionen fortfarande är den version som ska upplevas. Detta gjorde jag för allra första gången nu tidigare i år när jag grävde väldigt djupt i min skämshög.
Jag försöker hela tiden bredda mina erfarenheter inom spel, både inom genrer jag inte riktigt har tagit mig an, men även när det gäller spel från tidsperioder jag missade. Chrono Trigger fyller båda dessa kriterier. Dels använde jag primärt datorer för mina spelnöjen fram till slutet av första PlayStation-konsolen, och dels har jag aldrig riktigt utforskat de japanska rollspelen. Varför då inte börja med ett av de överlag mest hyllade spelen i genren?
Jag medger att jag hade ganska sansade förväntningar på spelet när jag påbörjade min resa, eftersom det finns mycket som har utvecklats inom speldesign sedan 1995. Det jag fick lära mig var att spelet på väldigt många fronter var före sin tid, även i jämförelse med flera av dagens japanska rollspel.
Konkurrerande spel från tiden älskade att kasta nästan bisarra mängder slumpmässiga strider mot spelaren så fort man råkade ta ett steg åt något håll. Detta är i princip bortblåst till förmån av ett system där du ser fienderna i världen och kan attackera dem när du vill, och bara detta fick mig att skutta av glädje. När detta även kompletteras med att gruppmedlemmar som är utanför den aktiva gruppen får erfarenhetspoäng visste jag att detta var ett JRPG för mig.
Många Super Nintendo-spel från denna era har åldrats väldigt bra ut ett grafiskt perspektiv, då den tvådimensionella pixelgrafiken är en stil som i princip aldrig går ur tiden. Det ser vi bara i många av dagens indiespel som försöker återfånga denna gamla stil i nyare tappning. Chrono Trigger är absolut inget undantag på denna front, då karaktärerna lyckas skildra så väldigt mycket personlighet genom dessa få pixlar. Detta tillsammans med kanske ett av tidernas bästa JRPG-soundtrack skapar en otroligt välkomnande miljö även för mig som inte har nostalgin från eran.
Stridssystemet är även detta en riktigt stabil hörnsten för upplevelsen, där du utöver vanliga attacker och specialförmågor även skapar kombinationer av dina gruppmedlemmars förmågor. Detta bjuder på väldigt stor variation när det kommer till bossfighter. Har dina kombattanter tillbringat tillräckligt mycket tid tillsammans i strider för att låsa upp den där specifika kombinationen som slaktar motståndet, eller kommer du att behöva tänka mer kreativt?
Sist men inte minst bjuder Chrono Trigger på en underhållande berättelse som, även om den har sin beskärda del av troper från genren, har en ganska intressant blandning av dramatik och humor. Alla karaktärer har en intressant bakgrund och de får också tillräckligt mycket tid i rampljuset för att du ska skapa ett band med gänget som du ska rädda världen tillsammans med. Utvecklaren lyckas även med konststycket att lägga in sidouppdrag som faktiskt känns som en del av berättelsen, och inte bara en helt separat grotta som du kan råka vandra in i.
Jag kan utan tvekan säga att Chrono Trigger övertygade mig om att det finns en omfattande skatt bestående av japanska rollspel där ute, och att jag troligtvis i många fall har tagit mig an spel som är avsedda för mer luttrade veteraner i genren. Detta är den bästa startpunkten du kan tänka dig i genren, men du riskerar också att få orimligt höga förväntningar på andra JRPG.
Önskar verkligen att Square-Enix släppte alla sina PS1-spel på Europeiska PS Store, inklusive alla dom som aldrig släpptes i Europa, så som Chrono Trigger, Chrono Cross och många fler som tex Threads of Fate. Och såklart att Sony gör att PS4an kan spela digitala PS1-spel som PSP, PS3, PS Vita och PSTV kan. Helt klart det jag ogillar mest med PS4an.
Square-Enix var ohylligt dåliga på att släppa spel i Europa, Chrono Trigger kom inte hit förrän 2009 när det släpptes till Nintendo DS (som även innehöll en del nya grejer som ett nytt slut osv), 14 år efter det hade släppts i Japan och Nordamerika.
Förhoppningen är ju att den förnyade intressevågen för bakåtkompatibilitet som Microsoft lyckades få igång gör att Sony rättar till de missar som PS4:an har på den fronten. De verkar ha denna ambition inför nästa generation åtminstone, och kombinerat med en lite mer polerad version av PlayStation Now kan det bli ett intressant upplägg.
Square Enix är ju ett kapitel för sig när det gäller deras katalog dock. Basala saker som att ha koll på källkoden verkar ju emellanåt vara ett främmande koncept där, vilket försvårar återlanseringar. De har ju blivit lite bättre med regioner på senare år, men det var ju kaos under 90-talet när det gäller många utgivare.
Försvunnen källkod borde inte innebära några större problem då äldre spel inte behöver portas utan kan emuleras. Om dom bara hade viljan.
Kan hålla med om att pixelgrafik håller förvånansvärt väl, spelade igenom Suikoden 1 & 2 för ett par år sedan och förvånades just över hur mycket de kunde uttrycka med några få pixlar. De är ju för övrigt så billiga på PSN store nuförtiden att det nästan är syndigt att inte köpa dem, speciellt just nu när de kostar 20kr/st på rea 🙂
Började spela Chrono Trigger på emulator för sådär 15 år sedan men tog mig aldrig
igenom det vid det tillfället. Har köpt det på steam nu sedan det släppts där men den versionen har ju fått en del kritik så osäker på om jag verkligen vill spela det den vägen när/om jag bestämmer mig för att ge spelet ett nytt försök eller om jag ska spela det någon annan väg (har inte kollat, men skulle inte bli förvånad om SNES versionen finns via virtual console på ett eller annat av Nintendos system?)
Vad jag kunde se släpptes det på Virtual Console, men bara till Wii. Så det loppet är nog kört om du inte köpte det när tjänsten fortfarande var vid liv. Ihärdiga rykten går ju om att Nintendo ska lägga till SNES-spel på onlinetjänsten till Switch någon gång i framtiden, så det blir väl i så fall att hålla tummarna för detta.
Var tvungen att starta upp min Wii som inte varit igång på några år bara för att vara säker, har trots allt en tendens att köpa spel och sedan glömma att jag köpt dem 🙂 Tyvärr var det inte inhandlat där.
Då står det närmast mellan steam-versionen, nintendo ds-versionen (som jag inte har, men verkar finnas en bunt på tradera), skaffa ett amerikanskt psn-konto och köpa det den vägen (eftersom det inte verkar finnas i europa) eller spela på emulator.
Får se vad jag väljer när det väl blir aktuellt, om jag känner mig själv kommer jag antagligen vela runt med andra spel tills de hunnit släppa en remastered-version av spelet till playstation 5 🙂
Då skulle jag nog säga att DS-versionen eller emulering är dina två bästa val. Det är väl egentligen inget större fel på PlayStation-versionen, men det drev mig lite till vansinne att jag får en laddningstid/paus varje gång jag öppnar en meny eller startar en strid. Saker som hände omedelbart i SNES-versionen. Samma sak uppstod ju i PlayStation-versionerna av Final Fantasy V och VI av någon anledning.