Recension: Transformers: Devastation [PS4]

Det har varit en tuff period för Transformers-fans i några år nu, med en serie successivt sämre filmer av Michael Bay samt ett gäng spel av varierande kvalitet. Actionmästarna Platinum Games har dock beslutat sig för att bryta denna trend och erbjuda ett verk som hanterar källmaterialet med den respekt som fansen förväntar sig.

Som om inte detta var nog baseras Transformers: Devastation på den mest populära eran, närmare bestämt första generationen. Det är med andra ord upplagt för det Transformers-spel som väldigt många har längtat efter i många år.

Spelet ödslar ingen tid på onödigt fluff när det kommer till berättelsen, utan du kastas rakt in i den senaste konflikten mellan Autobots och Decepticons. Megatron är ännu en gång ute efter världsdominans, och Optimus Prime har ännu en gång tagit på sig uppdraget att se till att mänskligheten inte blir lidande för detta storhetsvansinne.

Redan i prologen kastas du rakt in i hetluften och får testa i princip alla de spelbara karaktärerna medan spelet lär dig grunderna. Bataljerna blir succesivt större, och du får till och med ge Megatron på tafsen med hjälp av Bumblebee innan spelet ger dig fria tyglar. När detta handledningskapitel är öppnas möjligheterna upp markant och du får välja mellan en handfull Autobots, där till och med den mekaniska dinosaurien Grimlock finns tillgänglig.

Optimus Prime inser att Devastator förmodligen gör skäl för sitt namn.

Uppdragsstrukturen är sällan speciellt komplicerad, och fokuserar oftast på att besegra fienderna du ser på skärmen och sedan följa pricken på minikartan för att finna nästa fiendegrupp. Lyckligtvis är just striderna den riktiga kronan på verket och det är både kul och utmanande att lära sig hur fienderna fungerar.

Om du är bekant med andra spel från Platinum Games, som till exempel Bayonetta eller Vanquish, har du redan från början en god uppfattning om vad som är viktigt i striderna. För att överleva måste du lära dig bra tajming när det gäller undvikande manövrar för att aktivera ett slow motion-läge där du kan banka på fienderna ganska ohotat, och detta blir viktigare ju längre du kommer i spelet. På enklare svårighetsgrader går det att lära sig ett fåtal attackkombinationer som fungerar bra i de flesta lägen, men om du väljer att skruva upp utmaningsnivån kommer du att ha lite problem om du inte varierar dig.

Grafiskt är spelet en fröjd i de flesta aspekter, och utvecklarna har fångat den klassiska stilen på första generationens Transformers ypperligt. Den tecknade stilen på robotarna är riktigt vacker, vilket gör att den något platta nivådesignen sticker ut en aning. Det finns inte mycket variation i spelvärlden och det känns lite som att budgeten spenderades helt och hållet på karaktärsdesignen.

Obligatorisk bild på Soundwave, för att Soundwave är cool.

För att tillfredsställa fansen har även några av de ursprungliga röstskådespelarna repriserat sina roller här i spelet. Det betyder bland annat att Optimus Prime har sin typiska myndiga stämma och Megatron låter lämpligt rubbad och ond.

Transformers Devastation är ett spel som är oerhört kul att spela, vilket ledde till att jag hade svårt att lägga det åt sidan när jag väl började spela. Bossfighterna blir kontinuerligt mer omfattande och stridssystemet är väldigt givande att sätta sig in i, men äventyret tar tyvärr slut ganska fort. Det finns förvisso en hel del utmaningar att ta sig an utanför själva kampanjen, vilket förlänger speltiden en aning men i det stora hela är utbudet lite skralt. De olika spelbara karaktärerna skiljer sig inte nämnvärt i hur de agerar heller, bortsett från Grimlock som har speciella attackmönster.

Trots detta är det ett kärleksbrev som Transformers-fans har väntat på ett bra tag nu, och som ingen explosionsbesatt filmregissör kommer att kunna matcha. Berättelsen är aningen tunn, och är över lite för fort men i grund och botten är det utan tvekan ett av de bättre actionspelen som har släppts i år. Platinum Games gör det de kan bäst, och förhoppningsvis kommer spelet att sälja tillräckligt väl för att en eventuell uppföljare får grönt ljus och en mer omfattande budget, så att de verkligen kan realisera de visioner de verkar ha för Transformers.