Recension: Tomb Raider VI-IV Remastered [PS4, PS5]

Efter förra årets nyrelease av de tre första Tomb Raider-spelen har det blivit dags för Lara Crofts andra trilogi att få sig en ansiktslyftning. Tomb Raider IV-VI Remastered innehåller tre titlar som kanske inte håller samma höga standard som Laras ursprungliga äventyr men som tidsdokument är de ändå väl värda din uppmärksamhet, visar det sig.
Samlingens första titel, Tomb Raider: The Last Revelation släpptes ursprungligen 1999 och var det fjärde Tomb Raider-spelet som lanserats på lika många år. Vid tidpunkten stack det ut från mängden då det i mångt och mycket utspelas enbart i Egypten istället för att låta Lara resa vitt och brett över hela världen. Spelet blev också känt för sitt slut, där det (spoilervarning för ett 26 år gammalt spel) verkar som att allas vår Lara till slut biter i gräset.

Om det är något som är sant i världen så är det dock att pengar är skäl nog att väcka de döda till liv igen, vilket var anledningen till att Tomb Raider Chronicles lanserades år 2000, alltså bara ett år efter The Last Revelation. Här antas Lara fortfarande vara död sedan det förra spelet men utvecklarna kringgick detta lilla problem genom att göra Chronicles till en sorts antologi över hennes tidigare äventyr som ännu inte berättats.
Bägge dessa spel följde samma upplägg och formel som de första spelen så det var kanske inte helt konstigt att spelare börjat tröttna en smula (även om spelen sålde i flertalet miljoner exemplar) så efter Chronicles dröjde det tre år innan nästa Tomb Raider släpptes, vilket också är det sista i denna samling, nämligen Angel of Darkness.
Här utlovades en mer vuxen berättelse och en mer “gritty” och “edgy” Lara. Resultatet blev väl kanske inte helt lyckat och många trodde att Angel of Darkness skulle visa sig vara slutet för allas vår Lara Croft. Med facit i hand är Angel of Darkness måhända inget mästerverk men det är inte fullt så fruktansvärt som folk verkar minnas och bjöd ändå på flera spännande idéer, även om utförandet kanske inte träffade mitt i prick.

Det är alltså dessa tre titlar vi nu har att avnjuta i denna samling och även om den övergripande kvaliteten helt klart är på en lägre nivå jämfört med den första Remastered-samlingen från förra året finns här mycket trevligt att hämta för fans av serien.
Precis som i förra utgåvan får vi förbättrade versioner av samtliga spel, med uppdaterad grafik, bonusmaterial och viktigast av allt: ett uppdaterat kontrollschema. Möjligheten att använda seriens klassiska tank-kontroller finns kvar för den som uppskattar tortyr i spelform, men för oss andra är de mer moderna kontrollerna ett skänk från ovan som gör spelen oändligt mer njutbara.

Dessa tre titlar må alltså vara de kanske inte är fullt lika älskade som varken de tre som kom före eller de tre som kom efter men de är likväl viktiga delar i Laras historia, om så bara för att de lade grunden till det som skulle komma att bli seriens nystart under Crystal Dynamics med Tomb Raider Legend, som släpptes blott ett år efter Angel of Darkness. Därefter följde Anniversary och Underworld och det är väl ingen lågoddsare om dessa tre står på tur i Remaster-kön lagom till nästa år.
Tills dess kan vi dock passa på att avnjuta dessa något försummade mellanbarn, som trots tidens tand alla är väl värda din uppmärksamhet (ja, även Angel of Darkness). Under början av 00-talet var marknaden kanske mättad med Lara Croft men 20+ år senare är nostalgin tillräckligt stor för att även dessa titlar ska ha förtjänat sin plats i Laras spelhistoriska museum.