Recension: The Quarry [PS5, PS4]

The Quarry kan närmast beskrivas som en andlig uppföljare till Supermassives skräckäventyrshit Until Dawn (9/10) från 2015. De har verkligen inte legat på latsidan sedan dess, med tanke på att de även har hunnit släppa tre delar i antalogiserien The Dark Pictures. Likt Until Dawn får du här ett lite längre äventyr med fler förgreningar och ett större karaktärsgalleri. Dessutom dyker det upp några ansikten du säkert känner igen om du är intresserad av B-skräckfilmer och i synnerhet från 1980-talet. Supermassive har i intervjuer avslöjat att de inspirerats av filmklassiker som Evil Dead, Motorsågsmassakern och The Hills Have Eyes.

I berättelsen tar du kontrollen över ett antal ungdomar som varit ledare för ett sommarläger som precis har tagit slut. De blir kvar vid lägret en natt för länge och tvingas kämpa för sin överlevnad. Jag kommer att prata om berättelsen i så generella termer som möjligt, men om du är väldigt spoilerkänslig kan du anse dig varnad.

Emma och Abigail är ännu lyckligt ovetande om vad som komma skall.

Spelmomenten tar förhållandevis liten plats och jag skulle beskriva The Quarry mer som en interaktiv film. Det blir en del tajmingbaserade knapptryckningar, knapphamrande och tillfällen där du får röra dig förhållandevis fritt för att hitta ledtrådar och samlingsföremål. I övrigt är det mycket dialog och mellansekvenser som driver berättelsen framåt.

Precis som i inspirationskällorna jag nämnde handlar det förstås om undergenren inom skräck som är mer där känd som slasher, där det ofta är dödligt att gå iväg ensam eller utmana ödet på andra sätt. Letar du efter kalla kårar och krypande obehag får du leta någon annanstans, för här är det blod, splatter och skrämmande överraskningar som gäller.

Rent tekniskt är The Quarry både visuellt snyggt och ljudmässigt låter det riktigt bra. De har fångat skådespelarprestationerna på ett eminent sätt och jag anser att ögonen är ovanligt levande för att vara spelgenren. Munnarna är väl kanske det som hade behövt mer arbete då både läppsynk och leenden lämnar lite att önska. Jag förstår också att mörka miljöer är ett måste, men här har det gått så långt att jag inte kan spela de mörka momenten medan det är dagsljus ute även om jag drar ned både persienner och markis i vardagsrummet. Jag skruvade på ljus och kontrastinställningar i både spelet och på TV:n utan att jag blev riktigt nöjd.

Förbered dig på många silhuetter i det bleka månljuset.

Karaktärsgalleriet är välskrivet och diversifierat. Jag tycker framförallt att skådespelarprestationerna från Ariel Winter, Siobhan Williams och Ted Raimi sticker ut i positiv bemärkelse, men ingen av rollerna är dåligt spelad. Jag uppskattade tempot i spelet och det i min smak var det precis lagom långa moment innan du fick byta till en annan synvikel och se vad som händer på en annan plats i stenbrottet med omnejd.

Förutom enspelarläget så finns det också flerspelarlägen och ett filmläge. I det lokala flerspelarläget kan du ställa in upp till åtta olika spelare som väljer en eller flera karaktärer som de kontrollerar och man får skicka runt handkontrollen när det blir någon annans tur. I online-läget spelar alla samtidigt och då får du och medspelarna rösta om vilken väg berättelsen ska ta. I filmläget bestämmer du på förhand vad du är ute efter och valen är alla överlever, alla dör eller ett regissörläge där du ställer in hur varje figur agerar och reagerar på olika situationer och sen kan du se hela spelet som en långfilm.

Ett av spelmomenten där du får utforska på egen hand. Och här även i dagsljus.

På det hela taget är The Quarry ett lysande exempel på ett förgrenat äventyr där beslut och reaktionsförmåga påverkar utgången. Det utlovas 186 unika slut och ett enormt omspelningsvärde om du vill se alla scener och hitta alla ledtrådar. Efter du har klarat spelet låses val av kapitel upp och några tillbakaspolningar av dödsfall så det blir enklare att upptäcka ytterligare händelser.

Om jag jämför med Until Dawn så tycker jag att de är likvärdiga och sett till The Dark Pictures så märks det att The Quarry har en större budget och att det lagts mer krut på att ha en sammanhållen och stark berättelse. Jag är vanligtvis inget stort skräckfan, men tycker ändå att det här är helt rätt nivå för mig och ser gärna fler spel på samma tema.