Recension: The Crew Motorfest [PS4, PS5]

I takt med att utvecklare har fått tillgång till mer och mer kraftfull hårdvara att arbeta med har ambitionen att återskapa och simulera verklighetens motorsport blivit mer realistisk att uppnå. Det har till viss del resulterat i att vi har fått färre racingspel som slår an de gamla härliga arkadsträngarna, åtminstone från de större studiorna.

Medan Microsoft har funnit sitt framgångsrecept i Forza Horizon-serien har det varit lite mer tunnsått på andra plattformar, tills Ubisoft gjorde en satsning på The Crew. Tyvärr har både The Crew och The Crew 2 (6/10) varit väldigt medelmåttiga upplevelser, men ”skam den som ger sig” verkar vara mottot som teamet arbetar efter.

Precis som i föregångarna utspelar sig spelet i en stor, öppen värld, men denna gång har utvecklarna varit kloka nog att fokusera på ett snävare område. Tidigare har vi fått ta del av en reducerad version av hela USA:s fastland, vilket skapade en ganska ojämn upplevelse i mina ögon. Nu har Ivory Tower istället fokuserat på enbart Hawaii, och närmare bestämt ön Oahu som lekplats för alla de fartfyllda upplevelserna som The Crew Motorfest har att erbjuda. Det gör att utvecklarna har kunnat lägga mer krut på det område som faktiskt skildras, och det känns i ärlighetens namn inte som ett speciellt mycket mindre område rent spelmässigt.

Den japanska spellistan kräver förstås hypermoddade bilar och massor av neon.

Det tar inte lång tid innan det märks att studion har sneglat ganska hårt åt Forza Horizons håll när det gäller designupplägget, och det menar jag på bästa möjliga vis. Visst, det känns kanske lite uttjatat med att det delta i en motorsportsfestival där alla världens mest framstående racingfanatiker samlas för att se vem som är bäst, men det är ett rejält steg upp jämfört med tidigare spel som kändes väldigt riktningslösa och spretiga.

Den viktigaste uppgraderingen som har skett i denna uppföljare är dock körkänslan. Äntligen känns det som att det finns skillnad mellan bilarna, och jag upplever heller inte att fordonen känns fastnitade i marken. Det är ett enormt steg upp som verkligen överraskade mig stort, med tanke på att jag hade lite svala förväntningar på spelet inför lanseringen. Det känns verkligen kul att bara mållöst bränna runt med valfri bil i de varierande miljöerna, bara för att utforska vad som finns runt hörnet.

Motorfest är även väldigt bra på att skapa en känsla av kontinuerliga framsteg när du sätter igång med att tävla i evenemang. Det finns en rad olika spellistor med varierande teman, som exempelvis bilar från ett visst land, off-road-tävlingar, specifika tidsåldrar och så vidare. Efter varje deltävling får du direkt en anvisning om var du hittar nästa utmaning, och när du är klar med spellistan får du direkt alternativ för andra spellistor som du uppfyller kriterierna för. Det är med andra ord lätt att tappa bort tiden när du kör från tävling till tävling, och det blir ett härligt flyt i spelupplevelsen.

Det är minst sagt motiverande att köra fort när det finns risk för vulkanutbrott.

Det finns dock fortfarande en del fläckar som har följt med sedan tidigare spel, och då tänker jag huvudsakligen på de ganska aggressiva mikrotransaktionerna. Det känns nästa som att det finns köpknappar i alla menyer du kan navigera till, och uppmuntran att köpa bilar och kosmetiska prylar till din föraravatar. I princip allting går att köpa för pengar du kan tjäna ihop genom att nöta tävlingar, och det kräv oftast inte alltför mycket speltid för att nå upp till dessa nivåer, men det känns ändå illa att få dessa notifieringar i ansiktet när man köper ett spel för över 700 spänn.

Ett annat problem som gärna får åtgärdas framöver är uppgraderingssystemet för alla fordon du samlar på dig. Det dröjer inte länge förrän du fullkomligt drunknar i komponenter som ska installeras, och det finns dessutom en arbiträr gräns för hur många delar du kan ha innan det slussas över i en ”brevlåda” som i sin tur också är begränsad. Det blir helt enkelt för mycket när du sen måste sitta och skrota varje komponent du inte ska använda, en åt gången… Det skulle vara mycket bättre om du får spendera dina vinstpengar från varje lopp på att köpa uppgraderingar, så är det väldigt mycket enklare att få en överblick på allt och jämföra förbättringarna.

Överlag är dock The Crew Motorfest en väldigt stor positiv överraskning för mig, med tanke på hur medelmåttiga de tidigare spelen har varit. De har i princip spikat det viktigaste i spelet, och det är körkänslan. Nu håller jag bara tummarna för att de fortsätter det hårda jobbet härifrån och filar av de resterande kanterna, för då kommer vi slutligen att ha ett riktigt bra arkadfokuserat racingspel även på PlayStation-plattformar.