Recension: Super Mega Baseball 3 [PS4]

Super Mega Baseball 3 är, som namnet kanske antyder, ett sportspel som verkligen vill ge ett intryck av både humor och maffighet. Innan jag gav mig på projektet var jag själv pinsamt okunnig om hur sporten baseball går till, men jag tycker om att prova spelgenrer som är okända för mig. Det kan ju omöjligen vara mer komplicerat än andra amerikanska sporter, som exempelvis amerikansk fotboll, resonerade jag och tänkte på alla matcher med Blood Bowl jag har spelat genom åren.

Jag ska inte sticka under stol med att mina första matcher i Super Mega Baseball 3 var aningen kaosartade. För trots ett någorlunda hjälpsamt introduktionsprogram kan sporten uppfattas som aningen klurig om man inte har koll på alla relevanta begrepp och så sen tidigare.

På den diamantformade planen har du i alla fall två lag. Dessa består av män och kvinnor designade på ett sätt som får mig att tänka på en kombination av satirmagasinet MAD:s olika alster och sådana där lustiga karikatyrer av fotbollsspelare man kunde få som klistermärke i tuggummipaketen på 90-talet. Trots att jag kan tänka mig att det designvalet inte kommer att gå hem hos alla gillar jag att man tar udden av det sportsliga allvaret och ger spelet en humoristisk ton. För i slutändan är sport ändå en sorts lek, i alla fall i mina ögon.

Det gäller att tajma svingen om man vill få till ett bra slag.

De två lagen turas om att stå bakom slagträet respektive kastplattan och i båda fallen är det relativt lättsam spelmekanik för att göra bra ifrån sig. Kastaren kan använda sig av olika tekniker för att få iväg bollen på kluriga vis och på så sätt få slagmannen att missa sina svingar, och slagmannen kan använda olika tekniker för att slå iväg bollen så långt ut på planen som möjligt. Givetvis finns det mer avancerade inslag regelmässigt, men kortfattat påminner resterande upplägg om den vanliga svenska sommarsporten brännboll. En välriktad sving från slagmannen ger denne en chans att runda de fyra plattorna, göra en homerun och ge sitt lag några välförtjänta poäng. Utelaget ska göra sitt bästa för att fånga bollen, kasta den till aktuell lagkamrat och således stoppa motståndarna i sina spår.

Super Mega Baseball 3 har en del spellägen att utforska, även om de kanske inte skiljer så jättemycket åt. Utöver standardlägen som flerspelarmöjligheter både lokalt och online är kampanjläget det mest intressanta, där du som coach för ett lag tar dem genom många säsonger och håller i alla kringliggande åtaganden. Spelarna har olika talanger och färdigheter vilket kan vara viktigt att hålla ett öga på när du rekryterar. Likaså åldras de allt eftersom säsongerna går och kan då få för sig att pensionera sig mitt i allt ihop. Det och andra detaljer gör att spelarna är något av det mer intresseväckande i spelet och de finns dessutom representerade i alla möjliga åldrar, ursprung och kön vilket jag tycker är en rolig och modern detalj.

I Super Mega Baseball 3 får vem som helst vara med i laget, det gillar vi!

Trots att jag inte är någon direkt expert på baseball finner jag en del nöje i det här spelet. För mig är det ett relativt simpelt spel baserat på en relativt komplicerad sport, men det passar någon på min nivå. Att spela det själv uppehåller mig nog inte en särskilt lång stund, men jag kan definitivt se en framtid för det som ett sorts partyspel man drar fram när man ska ha hem ett gäng kompisar. För de riktigt inbitna baseballfansen som kräver realism och seriositet finns det kanske vassare alternativ, men för mig gör det helt klart jobbet.