Recension: Street Fighter V [PS4]

Street Fighter-serien är en av de mest långlivade och populära fightingserierna, och är oftast flaggskeppet på de större tävlingarna som till exempel EVO. Efter att genren gick igenom en liten svacka lyckades bland annat Street Fighter IV med att väcka liv i intresset igen, och nu är det dags för en fullskalig uppföljare istället för de obligatoriska årliga iterationerna.

Sony och Capcom skapade stora rubriker när spelet offentliggjordes för första gången på PlayStation Experience eftersom spelet enbart släpps till PlayStation 4 och PC. Efter en minst sagt skakig utrullning av en rad betatester var mycket oklart innan den slutgiltiga lanseringen, skulle servrarna hålla denna gång?

När det gäller uppföljare i fightingspelserier sker sällan gigantiska förändringar mellan versionerna om föregående utgåva har varit populär, och Street Fighter V är inget undantag i denna regel. Veteraner kommer omedelbart att känna igen sig på de flesta fronter, men Capcom har även infört ett nytt system som heter V-Trigger.

Precis som de sedvanliga specialattackerna är denna beroende av en mätare som fylls upp under striderna, och alla karaktärer har sin unika V-Trigger. Ryu har till exempel möjligheten att öka skadan på attackerna med hjälp av elektricitet under en period medan Chun-Li landar flera träffar vid varje attack. När förmågan används vid rätt tillfälle kan du definitivt vända på matchbilden när det börjar se illa ut.

Zangief svepte en flaska tabasco innan matchen.

Zangief svepte en flaska tabasco innan matchen.

Problemet är att dessa förmågor aldrig förklaras i spelet. Du får en kort inblick i hur du aktiverar V-Triggern men ingenting nämns om vad den åstadkommer hos de 16 olika karaktärerna eller när den bör användas. Detta gör ingångströskeln onödigt hög för relativa nybörjare som ska försöka klara sig i onlinestriderna.

Spelet gör överlag ett väldigt dåligt jobb med att introducera nya spelare till taktiker, attackkombinationer och viktiga system. Den inledande handledningen visar dig löjliga saker som hur du hoppar och går framåt, men avslutas innan den börjar gå in på ämnen som är relevanta för överlevnad mot riktigt motstånd. Det finns korta berättelsesekvenser för varje karaktär där du får testa dig fram lite, men datormotståndaren är otroligt korkad och kan besegras med en hand bakom ryggen även om du är på min ringa kunskapsnivå.

Necalli demonstrera sin ypperliga handhygien.

Necalli demonstrera sin ypperliga handhygien.

Det stora centrala spelläget är onlinestriderna, och det har sedan lansering bitvis varit en katastrof. Under första kvällen sökte jag motståndare i en timme utan att få en enda träff, och även om det inte är lika extremt längre kan jag fortfarande uppleva tidsperioder på 15-20 minuter utan aktivitet. Det är så klart oacceptabelt långa väntetider, och något som Capcom aktivt jobbar på att åtgärda.

I och med att flerspelarläget inte riktigt fungerar önskvärt dras uppmärksamheten till det faktum att det övriga innehållet är väldigt tunt. Det finns ett lokalt flerspelarläge, överlevnadsläge och det tidigare nämnda berättelseläget som i sin helhet kan springas igenom på mindre än en timme om du spelar alla karaktärer.

Den utlovade kampanjen som skulle tilltala alla som gillar enspelarlägen är som bekant uppskjuten till sommaren, och det finns ett utmaningsläge i spelmenyn som är utgråad och ger meddelandet att det kommer att dyka upp i samband med en uppdatering i mars. Detsamma gäller butiken där du kan införskaffa alternativa kostymer till karaktärer. Det finns lite för mycket som pekar åt att Street Fighter V skyndades ut alldeles för tidigt, och även om alla dessa funktioner så småningom kommer att läggas till utan extra kostnad är den nuvarande produkten inte riktigt så omfattande som ett fullprisspel bör vara.

Street Fighter V kommer kanske att bli vad fansen har önskat när alla komponenter är på plats. I dagsläget är dock kombinationen av trasig onlinematchning och sparsamt offlineinnehåll inte riktigt vad jag skulle kalla ett solklart köp. Servrarna kommer säkert att bli bättre med tiden, och när jag väl får tag i en motståndare är nätkoden väldigt välfungerande. Fightingsystemet bjuder på sedvanligt djup och god mångfald, men jag rekommenderar nog ändå att avvakta ett tag innan du köper detta.

2 kommentarer
  1. motz motz
    • Johan Lindros Johan Lindros

Lämna ett svar till Johan LindrosAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.