Recension: Shatter Remastered Deluxe [PS5, PS4]

Om du har vuxit upp under 80- eller 90-talet är chansen stor att du någon gång har sprungit på Taitos gamla arkadhit Arkanoid. Du vet den där klassikern där man ska studsa ett klot mellan en platta och ett tak bestående av färgglada tegelstenar till dess att stenarna har nötts sönder eller kloten tagit slut. 2009 togs konceptet vidare och Sidhe Interactive stormade spelvärlden med sin lilla hit Shatter. Nu har Sidhes kamratstudio PikPok knåpat ihop en nypolerad utgåva i form av Shatter Remastered Deluxe, och det är dags att krossa block för fulla muggar.

I Shatter befinner jag mig i en abstrakt och rymdliknande miljö där en rymdskeppsliknande liten farkost fungerar som mitt racket. Som en liten högteknologisk rymd-dammsugare har jag även förmågan att nyttja ett luftflöde för att på så vis påverka sin omgivning, men även en sköld som kan absorbera smällar från block på villovägar. I spelet är målet att ta sönder blocken som kommer i olika formationer och typer, vilket definitivt blir smidigare med en liten dammsugare till hands eftersom jag med den kan skruva såväl mina klots kurs som vissa av blocken på banan.

I rymden kan ingen höra dig … krossa block.

Varje nivå bjuder på en specifik blockformation och dessa kan innehålla allt från helt vanliga block till lite mer unika sådana med olika förmågor. Jag har ett bestämt antal klot jag kan skjuta iväg för att ha sönder formationen, och det är väldigt tillfredställande att få till ett skott som nästlar sig in i dess mitt för total förödelse. Då och då lämnar ett krossat block ett extraliv eller en specialförmåga som anpassar mina klot och ändrar deras egenskaper. Favoriten är den som gör att kloten går igenom allt, men det finns exempelvis även en som gör mina klot mer manövrerbara. Det är spännande att utforska dessa och förutsättningarna för varje nivå ändras flera gånger per runda allt eftersom förmågorna byts ut.

Spelets upplägg bjuder på en hyfsat balanserad svårighetsnivå även om jag kan tycka att jag kanske har lite väl effektiva verktyg i min låda för att det ska bli riktigt utmanande. Utöver de effektiva specialkloten som dyker upp då och då finns det en ännu starkare specialförmåga som uttrycks genom en kulspruteliknande storm av kristallskärvor som kan rasera mängder med block under en kort period. Detta kräver dock att jag suger åt mig skärvor från de block jag har sönder, något som kan vara riskabelt då både klot och block kan göra skärvorna sällskap på vägen. Den största utmaningen kommer bland annat från bossarna i kampanjläget, men även i form av specialblock som genom att explodera, blåsa eller skjutas iväg kan påverka mina klots kurs.

Vik hädan, Bloctopus!

När det kommer till olika spellägen har Shatter Remastered Deluxe en helt okej mängd alternativ att bjuda på. Det som underhåller längst i ett svep är kampanjläget där man med ett begränsat antal liv behöver klara fler nivåer i rad samt en boss på slutändan, men det finns även ett ”oändlighetsläge” där jag mest spelar för poäng. Har man klarat kampanjen låser man dessutom upp det kanske mest intensiva läget i form av ”Boss rush” där man möter alla bossar i ett svep, något som i alla fall ger mig en adrenalinkick. Utöver nämnda lägen finns bland annat även några för flera spelare samt ett med tävling på tid i fokus.

Om du är ute efter ett relativt spartanskt men samtidigt underhållande spel som är lätt att plocka upp med kort varsel för solo-spel eller i sällskap gör Shatter: Remastered Deluxe definitivt jobbet. Det är för min del lite väl sparsmakat på innehållsfronten, men samtidigt är det inte mycket som hindrar suget för att spela om nivåer man redan har klarat, utmana sin poängställning eller helt enkelt bara njuta av att se block förstöras. Det är ett underhållande spel som återigen cementerar faktumet att man med enkla koncept kan komma väldigt långt.