Recension: Plantronics RIG 500HS

Som nattmänniska och familjefar i en relativt liten lägenhet består mina spelsessioner ofta av någon slags sluten ljudupplevelse. Jag har avverkat en hel del hörlurar i jakten på en kandidat som är bekväm, levererar bra ljud och inte inkluderar sladdhärvor på flera meter. Hittills har jag fastnat för två leveranser av audio; de vita, billiga lurarna som jag fick till min iPhone och Sony Official PULSE Wireless Headset.

Mina befintliga lösningar för ljud är dock inte optimala på något sätt. Iphone-lurarna ger alldeles för klent ljud och känns mer som en nödlösning för lite mer ytliga upplevelser. Sonys vibrerande headset levererar enligt mig ett bra register och känns högkvalitativt men faller på sin tyngd – jag får faktiskt ont i huvudet när jag använder dem.

När jag fick möjligheten att prova Plantronics nya, trådade stereoheadset blev jag därför väldigt glad. Det visade sig nämligen att det är ett headset med väldigt låg vikt. Efter mer än en veckas frenetiskt användande utan huvudvärk är jag äntligen redo att göra en bedömning.

RIG 500HS är ett modulärt headset, vilket innebär att du kan byta ut delarna i det för att passa dig som spelare. Plantronics erbjuder för tillfället ventilerade öronkåpor (för långa spelsessioner) och fräckt designade bågar för den som vill bejaka sitt kreativa inre. I övrigt tolkar jag modulär i detta avseende som möjligheten att plocka isär lurarna i beståndsdelar; till exempel kan jag ta bort mikrofonen om jag känner att den stör.

Efter att ha byggt ihop lurarna och ställt in ungefär vart kåporna ska sitta, provar jag att sätta på mig dem. Direkt slås jag av hur lätta de är; det känns ungefär lika tungt som att ha en keps på huvudet! Sonen, som är starkt inspirerad av YouTube-personligheter (där ett headset är lika viktigt som frisyren), roffar direkt åt sig dem och provar dem på sitt lilla huvud. Utan att ändra något, sitter de perfekt på honom också, tack vare det självjusterande bandet som ligger an huvudet.

Jag börjar med att prova ljudomfånget med hjälp av Superbeat: Xonic (7/10) på min PlayStation Vita. Spelets musikaliska mångfald sätter lurarna på prov; hårdrock och K-Pop låter mycket bra medan de lite mörkare, elektroniska verken som lutar åt house och dubstep med djup bas visar på en aning ytligare upplevelse.

Under veckan som går spelar jag alla möjliga spel där japanska rollspel och frontlinjer på planeten Hoth varvas med Mad Max (8/10) och barnspel. Den återkommande känslan jag får är att det alltid låter bra i öronen oavsett vad för något jag utsätter lurarna med. Det händer inte en enda gång att jag upplever ljudet som grötigt eller att någon del av ljudbilden sticker ut så att det märks.

Kamouflagefärgat: när du behöver vara extra 1337!

Jag provar att bjuda in chefredaktören i en omgång Star Wars: Battlefront (7/10) för att prova hur det låter när vi skriker kommandon till varandra. När vi startar vår spelsession, lägger jag märke till att jag för första gången saknar funktionen att justera volym, framför allt mixen mellan chat och spelljud. Visserligen är det enkelt åtgärdat med några få knapptryck och när allt är klart reflekterar jag inte mer över det.

Återigen upplever jag en mycket bra balans i ljudkvaliteten där jag på samma gång får njuta av min TIE-fighters skrikande ljud samtidigt som chefredaktören skriker några svordomar på vacker skånska. (Jag svär bara när jag vinner. reds. anm.) Balans och tydlighet verkar vara några av ledorden för Plantronics RIG 500HS.

I skrivande stund sitter jag fortfarande med lurarna runt öronen och lyssnar på all möjlig musik; jag blandar dubstep av Noisia med australiensk progressiv rock i form av Karnivool. Även om den extremt djupa dubstep-basen inte slår igenom lika tungt i lurarna som i bilen, finns den där – det känns aldrig som att jag missar något i musiken.

Trots sitt relativt låga pris, levererar Plantronics ett riktigt bra headset som jag vill påstå passar de flesta, i de flesta ändamål. Tack vare den universella anslutningen med 3,5mm kontakt, passar lurarna för de allra flesta plattformar och konsoler.

1. Kristoffer Nyrén Krille