Recension: Pinball FX3 – Indiana Jones: The Pinball Adventure [PS4]

Nostalgi är svårt på många sätt. Dels ger det oss en omedelbar tillbakablick till ljuvliga minnen som vi glömt och dels kan det vara tveksamt förförande. Denna känsla kan triggas genom en så enkel sak som en specifik doft, en musikslinga eller en upplevelse av något annat slag. För egen del betyder nostalgi i spelsammanhang dock nu för tiden ofta känslan av att minnet trumfar verkligheten.

Med flipperspel är det dessutom ännu krångligare. För att väcka exakt rätt känslor i spelare som har bemödat sig att punga ut pengar för extramaterialet till Pinball FX3 i form av det klassiska flipperbordet Indiana Jones, krävs det en hel del. Självklart går det att applicera den här regeln på i princip vilket flipper- eller arkadspel som helst som fanns i spelhallarna under 80- och 90-talet.

Jag låter säkert extremt petig när jag skriver det här, men flipperspel har en speciell plats i mitt hjärta. Och då menar jag både de traditionella, riktiga borden som jag växte upp med och de nytänkande, mer virtuella varianterna som Zen Studios har välsignat oss med. Men känslan och helheten är så viktig när det kommer till dessa varianter av underhållning.

Så mycket att göra, så få kulor…

Flipperspelet Indiana Jones är för många flipper-entusiaster något av ett riktmärke när det kommer till kvalitet, genomtänkt bandesign och integrering av multimedia. Ljuddesignen i spelet var oslagbar, trots de futtiga små högtalarna i bordet, lutningen var i det närmaste perfekt och känslan av att det alltid hände något var påtaglig.

Kort och gott, är Indiana Jones ett av de främsta flipperspelen som skapats enligt mig. Det, tillsammans med Cyclone och T2 Judgement Day från Williams samt The Addams Family från Bally, är perfekta juveler i flippersamlingen helt enkelt. Därför krävs det, enligt mig, ett ordentligt jobb för att översätta ett mekaniskt, fysiskt bord till en virtuell upplevelse.

Men faktum är att Zen Studios lyckas över förväntan! Jag och hustrun, som också är en inbiten flipperspelare, njuter i fulla drag under lediga stunder att tillbringa timme efter timme med den här utsökt översatta varianten av mekanisk nostalgi.

Allt känns som på riktigt. Lutningen, hastigheten på kulorna, flipprarnas respons och rampernas återkoppling känns äkta. Precis som det kändes när vi svettades i flipperhallarna eller spelhålorna för många år sedan. Ljudeffekterna är realistiskt återskapade från originalet, vilket gör att vi njuter fullständigt när vi hör ett ”knack” eller när när ljudet spelas upp då kulan precis missar att ”rinna” på sidan av bordet.

Hela bordet i sin prakt. Bortse från heltäckningsmattorna i bakgrunden.

Faktum är att det här är en så överväldigande, nostalgisk upplevelse, att jag skulle behöva ge spelet högsta betyg. Men så faller det en ynka liten poäng på Pinball FX3s implementation av nedladdningsbart material. Det är oerhört klumpigt integrerat i huvudmodulen, vilket gör att det nästan tar en timme för mig att förstå hur jag ska få igång den skarpa versionen av Indiana Jones.

Spelupplevelsen är dock i toppklass; en fantastiskt väl översatt version av ett flipperbord i en rökig, stökig spelhall till den virtuella upplevelsen på en TV. Med en PlayStation-konsol inkopplad via HDMI-uttaget.