Recension: Let’s Sing 2022 [PS4, PS5]

Nytt år, ett nytt sångspel och den här gången det första för PlayStation 5. Let’s Sing 2022 bjuder på stor igenkänning men med några små nyheter. Har du spelat något sångspel sedan det första SingStar släpptes 2004 så har du en ganska tydlig idé om vad du kan vänta dig här.

Det första jag gör är att gå igenom låtlistan för att se om det finns några favoriter. Tyvärr känner jag bara igen hälften av låtarna och av de jag känner igen kanske det är en handfull som jag kan tillräckligt bra för att sjunga med utan att staka mig fram. Jag känner mig gammal och nästan lite skamsen när det visar sig att de låtar jag kan bäst är Everybody med Backstreet Boys, Last Christmas med Wham! och Enjoy the Silence med Depeche Mode. Men listan har mest moderna låtar med bland annat Billie Eilish, Jason Derulo och Ava Max.

Ta dig i brasan skulle kanske vara en lämplig undertitel till Last Christmas?

När jag startar upp spelet för första gången är det med mina trådlösa SingStar-mikrofoner inkopplade och jag inser ganska snabbt att de inte stöds. Istället hänvisas jag till en mobilapplikation, även om min påhittiga dotter sjunger den första låten i den inbyggda DualSense-micken. Tyvärr är min upplevelse bedrövlig och appen tappar ibland synkroniseringen helt och går ut i läget där jag ska ange vilken plattform jag spelar på. Och när den väl fungerar så kan den helt sluta registrera min sång under fem, tio sekunder och helt sabotera både multiplikatorn och totalbetyget på sången. Jag har provat allt från att starta om wifi-routern till att starta om både PlayStation och mobiltelefonen, men jag har inte lyckats sjunga en hel låt utan att bli irriterad på teknikstrul. Jag har ingen USB-mikrofon att testa med, men det borde förhoppningsvis ge en bättre upplevelse.

Bland spellägena så känns Legend som mest nyskapande. Det är ett sololäge där du utmanar olika motståndare; jag skulle närmast beskriva det som ett berättelseläge men utan berättelsen. Jag får sjunga en förkortad version av någon av låtarna och beroende på betyg delas det ut stjärnor som låser upp nästa nivå och till slut en slutstrid för att nå toppen på listorna.

Det är nog inte bara vampyren som suger…

Det finns ett klassiskt läge, mixtape som mixar ihop låtar, ett partyläge där upp till åtta spelare sjunger i två lag och world contest där jag tävlar mot andra människor online. Det läge som jag och dottern spelar mest är Feat där man sjunger en duett och betygsätts på sångkompatibilitet. Där passar Disneylåten A Whole New World från Aladdin bra eftersom den redan sjungs som en duett.

Överlag är Let’s Sing 2022 ett helt ok spel bortsett från de tekniska tillkortakommandena och det oinspirerande låtvalet, som i ärlighetens namn borde vara ett sångspels viktigaste egenskaper. Om det här är framtiden för sångspel så nöjer jag mig med att starta upp någon av de sista delarna av SingStar i kompatibilitetsläge, dels för det är mer känsla att hålla i en riktig mikrofon och dels för låtbiblioteket som följt med ända sedan PlayStation 3-tiden.