Recension: Kayak VR: Mirage [PS VR2]

Spel är ju ett utmärkt medium för att skildra vackra miljöer och världar, det har vi ju säkert alla upplevt genom åren. Detta förstärks ytterligare om själva spelvärlden skildras i VR, då du verkligen får träda in i upplevelsen istället för att se den på en platt skärm. Jag skulle definitivt inte beskriva mig själv som en vildmarksmänniska, men efter att ha tillbringat ett gäng timmar med Kayak VR: Mirage känner jag mig nästan redo för utmaningen.

Som namnet skvallrar om får du i denna VR-upplevelse träda in i en kajak och paddla omkring i fyra olika miljöer för att antingen utforska, tävla eller helt enkelt bli lite sjösjuk i den virtuella värld som omger dig.

När du startar upp spelet placeras du dock i tryggheten av en inomhusbassäng, där du får möjlighet att lära dig hur du styr kajaken. Om du har paddlat på riktigt kommer det dock inte att finnas några överraskningar här, men träningselementen hjälpte mig ändå att vänja mig vid den övergripande upplevelsen. Jag var nämligen inte riktigt beredd på hur guppandet i vattnet skulle påverka mig, men jag är ganska glad att jag satt ner till att börja med.

Den nya nationalsporten i Australien är kajaklimbo

Med dessa grundläggande kurser i ryggsäcken gav jag mig ut på äventyr i Costa Rica-nivån och blev fullständigt golvad av upplevelsen. Inte ordagrant, lyckligtvis, men närvarokänslan i de tropiska miljöerna jag trädde in i var verkligen häpnadsväckande. Jag paddlar sakta runt och tittar på den detaljerade växtligheten och känner att jag börjar känna mig rofylld i denna idylliska omgivning. Tills jag tittar ner i vattnet och jag kommer ihåg att jag inte är någon större fan av djupt vatten.

När jag vande mig vid avgrunden var det dock fascinerande att studera djurlivet och växterna under ytan, och det är verkligen imponerande hur mycket realism de har lyckats åstadkomma med vattenfysiken. Jag slukas fullständigt av upplevelsen att paddla runt och titta på saker, och blir väldigt glad när jag får syn på en havssköldpadda på en strand. När jag anländer vid strandkanten börjar den röra sig ut i havet och simmar vid min sida ett tag. Även om ögonblicket säkert är scriptat kändes det ändå som härlig interaktion med djurlivet i denna simulation.

Även om antalet nivåer är få i spelet finns det ändå väldigt mycket variation, och inte minst yta att utforska. Du kan bege dig till klippiga kustområden i Norge, isgrottor i Antarktis och en kanjon i Australien, och alla områden lyckades få mig att tappa hakan på olika vis. När jag paddlade mellan isflaken i Antarktis och äntrade ett grottsystem var det kusligt hur ljuset förändrades och hur ljud studsade mot väggarna som omgav mig. När jag sedan bevittnade islossning från ett närliggande isberg var det snudd på skräckinjagande att bevittna naturkrafterna.

I ögonblick som dessa är det tur att det går att ta av sig VR-hjälmen och krypa ihop i soffan.

Skulle du tröttna på utforskandet finns det även tävlingar att sysselsätta sig med. Du får en snitslad bana att följa och du behöver då klara denna på bästa möjliga tid. Denna tid kan du sedan jämföra mot andra online för att få incitament att förbättra dig, eller som i mitt fall, inse att jag aldrig kommer att nå upp till dem.

Efter min första spelsession märkte jag ganska tydligt att paddelrörelserna jag gör med Sense-kontrollerna använder sig av muskler jag väldigt sällan utnyttjar, och det ledde till ganska oväntat mycket träningsvärk. Trots att det inte finns något motstånd som det finns vid riktig paddling ledde det till en svettig spelsession.

Själva upplevelsen som Kayak VR: Mirage är i mångt och mycket svårslagen i de ögonblick där allting träffar rätt. Men när du har bevittnat dessa de första gångerna börjar spelet bli lite tunt i vad det kan erbjuda, i synnerhet om du inte fastnar för tävlingsläget. Trots detta är det en imponerande VR-upplevelse som du definitivt bör testa om du har införskaffat PlayStation VR2, men ha i åtanke att det kanske blir kortlivat om du inte har suget att jaga tider på topplistor.