Recension: Hitman: Episode 6 – Hokkaido [PS4]

Efter flera månader av ihärdigt lönnmördande är det nu dags för Agent 47 att avsluta säsongen med en resa till japanska Hokkaido. Han har visserligen checkat in på ett högteknologiskt spa, men det finns ingen rast eller ro för honom ännu. Här finns nämligen två nya mål att eliminera innan 47 får ta ett välbehövligt vinterlov.

Som en del av upplösningen i Colorado-uppdraget fick vi ju reda på att det finns en omfattande konspiration mot 47 och hans arbetsgivare, och två av huvudpersonerna bakom det hela finner vi i detta exklusiva komplex uppe i bergen.

Det som till synes är ett spa för de löjligt rika är dessutom ett sjukhus som utför ingrepp utan att ställa för många frågor, förutsatt att det finns tillräckligt många nollor i betalningsbekräftelsen. Detta utnyttjar vårt ena mål, eftersom han är i behov av ett nytt hjärta och inte känner att vårdköer är något han ska behöva bry sig om. I väntan på transplantationen förbereds patienten av AI-styrda robotarmar, och du kan troligtvis lista ut vad jag hade för primärt mål när jag startade uppdraget.

Agent 47 är noga med hygienen när han har ihjäl folk.

Kartan är ganska kompakt men erbjuder en hel del omväxling, med allt från spa-område och restaurang till operationssalar och bårhus. Med tanke på den relativt sparsamma ytan finns det förvånansvärt många kreativa lösningar på uppdraget, och det är verkligen kul att utforska de olika möjligheterna. Eftersom det hela utspelar sig i Japan finns det förstås flertalet utmaningar som innefattar både en ninjadräkt, en katana och kaststjärnor.

Den övergripande berättelsen knyts som förväntat inte ihop helt och hållet, utan lämnar hängande trådar för en eventuell andra säsong. Det känns dock inte som att vi lämnas med en halv produkt, utan snarare att de arbetar vidare med det episodiska upplägget som en tv-serie normal sett gör. Mycket talar för att vi kommer att få se ytterligare innehåll under nästa år, då de har uttryckt en ambition att göra både en andra och en tredje säsong, men ännu är inget bekräftat. Vi kommer dock att få fler elusive targets som rullar ut under kommande veckor och månader, precis som tidigare.

Detta är en yoga-ställning som inte alltid är skonsam för kroppen.

I början av året var jag väldigt skeptisk till hur detta spel skulle fungera i ett episodiskt upplägg, men jag har ju verkligen fått ändra inställningen med tanke på hur lysande IO Interactive har lanserat sin produkt. Istället för att erbjuda ett spel som jag hade haft kul med i ett tiotal timmar under en kort period, har jag fått ett spel som jag har haft i tankarna under större delen av året. Om du ännu inte har hoppat på tåget eftersom du inte har litat på det episodiska konceptet är det sannerligen dags att göra det nu när alla uppdrag är ute. Du kommer inte att ångra dig.