Recension: Hitman: Episode 5 – Colorado [PS4]

Första säsongen av Hitman börjar nu närma sig slutet, och i förra avsnittet började vi faktiskt få något av en röd tråd i det övergripande narrativet också. Denna månad beger sig vår protagonist Agent 47 från soliga Thailand till landsbygden i Colorado där en tungt beväpnad milisgrupp planerar en terrorattack.

Detta klaffar inte riktigt med din uppdragsgivares planer, och det innebär därför att gruppens fyra huvudsakliga förgrundsfigurer måste möta liemannen i förtid. Ja, du läste rätt; detta uppdrag innefattar fyra stycken mål som måste tas omhand om innan kapitlet är över.

Episoden utspelar sig över ett relativt vidsträckt område som tidigare har varit en aprikosfarm, men nu endast odlar livsfarliga vapentokar. När Agent 47 äntrar området står det klart att det inte finns några gömställen att tillgå, utan första målet blir istället att införskaffa en förklädnad. Detta skapar en annorlunda dynamik jämfört med tidigare uppdrag i säsongen, där du oftast kunde vandra omkring lite i lugn och ro för att få en känsla för nivån.

Eftersom avsnittet innefattar så pass många mål finns det förstås även en uppsjö olika tillvägagångssätt för att klara kontraktet. Det finns gott om vapen och sprängämnen i området, vilket skapar mängder av upplägg för diverse olyckor. Det är dessa komplexa sätt att ha ihjäl dina mål som alltid har varit seriens behållning, och det känns som att det finns en outsinlig källa av idéer hos IO Interactive på denna front.

Agent 47 försöker fånga solblänket med den kala hjässan för att blända vakten.

Den sedvanliga humorn finns också på plats om du går och tjuvlyssnar på konversationer mellan vakterna. Det är en härlig kontrast till det i grund och botten mörka målet som spelaren ställs inför, vilket gör att det noggranna utforskandet av alla skrymslen därför känns som en belöning. Episoden bjuder också på nytänk när det kommer till hur uppdraget utvecklar sig; något som vi inte har fått se innan, och det märks att lite mer krut har lagts på detta jämfört med Bangkok-uppdraget.

Sapienza är fortfarande mitt favorituppdrag, men Colorado är verkligen tätt efter bara sett till mångfalden. Jag var tidigare lite osäker på om utvecklarna skulle försöka ha en berättelse som knyter ihop själva säsongen, men mina tvivel är nu som bortblåsta. Nästa avsnitt kommer att vara säsongsavslutningen i Japan, och jag ser fram emot detta med spänd förväntning.