Recension: Candle: The Power of the Flame [PS4]

Världen skapades av flera gudar och liv började frodas i deras kreation, men glädjen omvandlades snabbt till destruktiv vrede och hela planeten sattes i brand, för att sedan utplånas helt. Dock ville gudarna börja om på nytt och en ny planet skapades, med nytt liv. Det är alla fall så legenden om världens begynnelse tyds.

Kickstarter-projektet Candle: The Power of the Flame inleder med att en fredlig by och dess invånare visar sig vara dyrkare av gudarnas eviga låga. Men en dag angrips infödingarna av den fientliga Wakcha-stammen, som sätter hyddorna i brand och kidnappar byns helige shaman. Den lille elddyrkaren Teku fattar mod och beger sig iväg för att rädda deras medicinman från ondskans grepp.

Jag börjar min resa med den charmige Teku i utkanten av den lilla ön. Han är iklädd en enorm mask av grovhuggen bark och det är bedårande att se träets svarta titthål. Redan vid det första vägvalet där varje riktning leder till andra stycken av ön, blir jag överrumplad och uppäten av en stor skalbagge. Vid det ögonblicket, då stackars Teku låg i insektens mage, insåg jag att det skulle bli ett farligt äventyr.

Med en sådan fångst, räcker maten ända fram till jul!

Varje plats i den förrädiska världen innebär en stor fara för mig och oftast blir jag dödad av stora stenar, åker på stryk av Wakchas eller blir lunch åt en enorm padda. Men det finns också gott om pussel för mig att klura ut innan Teku kan avancera vidare. Pusslens upplägg innebär för mig att leta efter saker och kunna använda dessa vid rätt tillfälle, vilket kan vara en tuff utmaning med goda belöningar efteråt när jag väl klarar av problemet.

Tekus viktigaste redskap är hans ljus vilket han kan använda för att sätta fyr på facklor eller skrämma bort vissa fiender. Men ibland kan facklans låga dra till sig uppmärksamhet, främst från arga Wakchas, och i särskilda fall måste jag släcka elden för att inte råka i trubbel.

Candle: The Power of the Flames visuella stil har ett akvarelliknande utseende och de mjuka färgerna är sagolikt vackra att beskåda. De fina detaljerna i både förgrund och bakgrund imponerar mycket och det känns som att vara en del av en levande sagobok, vilken ackompanjeras av stämningsfull panflöjt.

Ursäkta, snälla apor. Men känner ni en primat vid namn Donkey?

Jag har lite besvär med spelets kontroll, särskilt den långsamma reaktionsförmågan då Teku reagerar för långsamt när han exempelvis ska klättra uppför en klippa. Detta blir ett enerverande scenario när jagande fiender hinner ifatt mig. När en Wakcha är i närheten börjar Teku automatiskt smyga, men jag kan inte hoppa framåt i smygläget och ett hopp kan locka till sig skurkarna omgående oavsett om det är planerat eller ej.

Candle: The Power of the Flame är ett charmigt äventyr, men det är inget vanligt plattformsspel där jag ska rusa igenom en nivå och stampa på fiender. Dess pusselinlägg inspireras av Day of the Tentacle, kryddat med den oförlåtliga elakheten från Shadowgate.

Om du gillar att stanna upp, granska den vackra omgivningen och fundera ut en lösning på knepiga situationer så kan jag definitivt rekommendera Teku Studios intelligenta kreation.