Recension: Batman – The Telltale Series Episode 1 [PS4]

Telltale Games är tillbaka. Deras koncept där spelaren bestämmer sitt eget öde har fungerat strålande, särskilt i deras tolkning av The Walking Dead, och nu börjar deras nya historia i fem delar med Gothams mörke riddare: Batman.

När jag började spela det första avsnittet, Realm Of Shadows, var det precis som att kliva in i Bob Kanes klassiska serie. Telltales härliga tecknade grafik och gråtoner är helt perfekt för Gothams mörka och smärtsamma aura. Jag älskar också den lätt igenkännliga musiken från många tv-serier och The Dark Knight-trilogin.

Berättelsen utspelar sig under en tid där Harvey Dent (Two-Face, ni vet) är faktiskt en reko kille som vill bli Gothams nästa borgmästare. Bekanta personer som till exempel Catwoman och maffiabossen Falcone dyker också upp, och skildras med mycket karisma. Lägg även till ingredienser som korruption, mörker, falskspel och ett par skelett i garderoben. Att beskriva handlingen mer detaljerat än så hade dock varit att avslöja för mycket, eftersom dessa spel är uppbyggda på att spelare ska upptäcka och vara en del av historien själva.

Bruce Wayne har stora bekymmer som han måste ta hand om.

Realm Of Shadows allra största styrkor är den trovärdiga dialogen och de svåra valen. Jag var rädd att utvecklarna inte skulle få ihop så intressanta samtal mellan karaktärerna, men det gör de med bravur. Det finns inte ett uns av överspel. Att få se Bruce Waynes ansiktsuttryck vid en väldigt jobbig presskonferens är bevis nog att spelstudion lyckas fånga in känslosamma tillfällen, precis som de gjorde i The Walking Dead.

Vill jag vara moralisk eller vågar jag kliva över gränserna mellan rätt och fel? Vad är egentligen rätt? Så tänker jag när jag ställs inför tuffa konversationsbeslut, och konsekvenserna för ett svar kan stå Bruce Wayne dyrt om jag svarar fel. Men det är du som får stå för handlingarna, och det får man ta med sig i nästa del. Därför tror jag att alla fem kapitlen förtjänar minst en genomspelning till när väl alla delar har släppts.

Hur löser Telltale Games det här med actionsekvenserna? Jo, genom att trycka på rätt knapp/dra styrspaken åt rätt riktning i stridens hetta. Det får man uppleva mycket i spelets inledning vid stadshuset. Det är lite för mycket av den varan i början, men det är ändå riktigt spännande.

Batman är ju som bekant en intelligent superhjälte, och det gör honom till en utmärkt detektiv. Jag får prova på att lösa ett brott genom att dra kopplingar till hur brottet har begåtts, vilket är ett smart system och jag ser fram emot att få leka utredare i nästa del. Den ikoniska hjälten har haft några riktigt bra spel bakom sig, särskilt Arkham-titlarna. Jag tycker dock att det är ett välkommet byte mellan Rocksteadys smygande action till Telltales historieberättande, eftersom omväxling förnöjer.

Batman möter Catwoman tidigt i spelet,.

Batman möter Catwoman tidigt i spelet.

Jag är riktigt imponerad av det första avsnittet, och efter det vassa slutet längtar jag redan efter mer av Läderlappen. En av de saker som jag älskar mest med The Walking Dead, är att spelstudion har skapat en egen historia som inte har något med tv-serien eller serietidningarna att göra. Men Batman är annorlunda. Många känner redan till historien när Bruce Waynes föräldrar mördades, och det är ju en viktig del om hur den mörke riddaren kom till. Men jag har en känsla av att det är en historia som berättas ur en annan synvinkel. Jag är inte en Batman-expert, men det finns några personliga relationer i spelet som jag höjde mina ögonbryn för.

Realm Of Shadows öppnar starkt och det tar omkring dryga två timmar att spela igenom. Batman är i säkra händer, och Telltale Games vet vad de gör. Det är viktigt att det första avsnittet ska greppa tag i spelaren och få hen att vilja fortsätta med resten av hela historien, och jag är övertygad att spelstudion har lyckats med detta. Om du älskar Batman, att få välja mellan svåra beslut och/eller starka berättelser rekommenderar jag att du också börjar med att kliva in i Gotham med ett nytt perspektiv. Det är fantastiskt!