Recension: Ball x Pit [PS5]

Det är inte världens enklaste uppdrag att slå sig in i den omfattande skaran med omgångsbaserade spel nuförtiden. Det finns allt från kortspel till actionrollspel, men jag är ganska säker på att Ball x Pit är det enda spel som har försökt sig på en Breakout-variant med detta upplägg.

När de sedan dessutom kryddar med lite av det som gör Vampire Survivors (9/10) så otroligt svårt att släppa finns det så klart potential för ett spel som kommer att bita sig fast permanent på konsolens hårddisk.

Upplägget för denna unika blandning är att samhället Ballbylon har demolerats av ett meteonedslag, och det enda som lämnas kvar är ett djupt hål. I hopp om att kunna återuppbygga staden skickas tappra äventyrare ned i hålet för att hitta resurser och rikedomar, men du stöter förstås även på horder av illasinnade fiender.

I likhet med Breakout eller Arkanoid skickar din spelkaraktär iväg bollar mot fienderna för att utplåna dem, men de är ju också lite mer offensiva än de passiva blocken som återfinns i de gamla arkadklassikerna. De rör sig successivt mot den nedre skärmkanten, och om du inte lyckas avverka dem kommer de att attackera din spelkaraktär. Vid specifika ögonblick i nivån breddas dessutom spelplanen, vilket dels innebär att du behöver tampas med fler fiender åt gången, men även en miniboss. Du stöter på två av dessa minibossar innan du får utmana nivåns slutboss, och det skapar en konstant stegring i svårighetsgrad.

För att kontra den ökande mängden fiender samlar du dock på dig uppgraderingar och förmågor som hjälper dig på vägen. Dessa finns i två kategorier, varav den första är bollarna du attackerar med och den andra är passiva uppgraderingar. Detta kanske känns bekant om du har tillbringat mycket tid med Vampire Survivors, och det kommer att kännas ännu mer bekant när det visar sig att dessa uppgraderingar har specifika synergier som formar helt nya förmågor. Det gäller därför att vara väldigt noggrann när du väljer uppgraderingar för att maximera effektiviteten, för spelet är verkligen hänsynslöst om du inte kan dela ut tillräckligt med skada.

I takt med att du samlar på dig uppgraderingar fylls spelplanen mer fler och fler bollar, och det kan emellanåt bli riktigt hektiskt att hinna med alla händelser. Det är lätt att stirra sig blind på stora fiender, medan ett omfattande sjok av mindre fiender börjar närma sig skärmkanten på andra sidan spelplanen. Det finns dessutom vissa nivåer där fiender skjuter på bakifrån i leden, vilket gör att kolumner plötsligt rusar mot dig om du inte handlar fort. Med tiden lärde jag mig dock att ha ett lite mer taktiskt tänkande och vara mer noggrann med vart jag siktar mina skott, men trots detta kan det gå riktigt illa väldigt fort om du tar fel beslut om uppgraderingar eller attackvinklar.

Som jag nämnde tidigare handlar exkursionerna ner i hålet om att samla resurser till att återuppbygga Ballbylon, och detta är något du gör mellan bataljerna. Du får placera ut byggnader på en yta som du tilldelas, och sen skickar du ut dina spelbara karaktärer på spelplanen som en form av spelkulor som du behöver studsa mot byggnaderna för att färdigställa dem. De är endast aktiva i några få sekunder, vilket innebär att du behöver sikta noga och placera dina byggnader effektivt för att kunna få något gjort under en omgång. När tiden är avverkad behöver du bege dig ner på ännu ett äventyr i hålet, där du både samlar på dig fler resurser och planritningar för nya byggnader som kan komplettera din ständigt växande stad.

Byggnaderna är inte bara estetiska förstås, utan skänker en rad olika bonusar till dina karaktärer. Exempelvis kan du samla på dig erfarenhetspoäng i snabbare takt, vilket gör att du snabbare kan samla på dig uppgraderingar och förmågor. Vissa byggnader låser dessutom upp helt nya karaktärer med unika karaktärsdrag, som exempelvis att skjuta bollar som inte är solida förrän de har träffat en vägg, och därmed kan passera genom fiender medan de delar ut skada. Alla karaktärer har dessutom olika startfärdigheter, vilket kan påverka hur du väljer att uppgradera dem under spelomgången.

Ball x Pit har ett genialiskt upplägg som verkligen satte sina klor i mig från första början, precis som Vampire Survivors gjorde. Spelomgångarna är snabba, även om du skulle ta dig långt in i nivån, och det är lätt att hamna i en loop av ”bara en gång till” när du är nära att fälla en boss. Jag klaffar dock inte helt med stadsbyggardelen av spelet, och det är synd eftersom det är en så pass viktig del av uppgraderingar och framsteg. Det känns spontant som att spelet skulle fungera i princip lika bra utan detta element, men med tanke på hur slipat spelet är i övrigt är det relativt enkelt att ha överseende med detta.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.