Recension: Assetto Corsa Competizione [PS4]

Bilsport är något som har hängt med ända sedan hemmakonsolernas ursprung i princip, men det har med tiden skett en avgrening mellan de mer arkadinspirerade spelen och de spel som ämnar att erbjuda en känsla av autenticitet. I takt med utvecklingen av spelhårdvara har även ambitionerna höjts för vad som simuleras och skildras på skärmen.

Detta var själva fundamentet för Assetto Corsa när det ursprungligen släpptes till PC – att fokusera in på en specifik del av bilsporten och finputsa denna till något skulle vara svårt att skilja från verkligheten. Även om originalspelet även släpptes till konsoler så småningom känns det inte riktigt förrän nu, i samband med lanseringen av Assetto Corsa Competizione, som att denna simulator har tagit steget till konsoler.

Spelet fokuserar helt på racingklassen GT3, vilket då innebär väldigt högpresterande fartmonster från allt från Porsche till Aston Martin som är modifierade för banracing. Tävlingarna utspelar sig på klassiska tävlingsbanor som Monza, Nürburgring och den smått skräckinjagande snabba Spa-banan i Belgien.

Så många knappar, men ingen av dem verkar stänga av den förbannade solen som lyser rakt i ögonen.

Vid huvudmenyn möts du av många av de bekanta spellägena, som karriär, enstaka lopp och tävlingssäsong. Jag fick genast förhoppningar på att karriär skulle kunna vara ett intressant tillägg, då dessa lägen har lyckats frambringa en del underhållande ögonblick från sportspel de senare åren – även för de som inte är speciellt insatta i själva sporten. Det stod dock ganska klart att detta spelläge borde heta träning eller dylikt istället, då det i praktiken är en inlärningsprocess för hur spelet fungerar. Användbart på flera punkter, absolut, men kanske något som antingen borde vidareutvecklas till något mer omfattande eller istället användas som en handledning för nya spelare.

Till skillnad från många andra biltävlingar handlar det inte om att köra ett visst antal varv för att nå målet, utan tävlingarna är istället tidsbaserade. Det innebär alltså att huvudmålet i denna tävlingsklass är att hålla en så jämn nivå som möjligt, vilket bankas in i spelaren redan från början. Det finns även en praktisk graf du kan följa, som representerar de olika delarna av en bana, och då informerar dig om du håller ett konsekvent tempo eller om du behöver fila på specifika delar av banan.

Med tiden när du höjer denna färdighet kommer den inte längre att visas, utan då får du istället andra instruktioner om hur du vidareutvecklar dig som förare. Det är ett smart sätt att integrera inlärningen av ett tankesätt och beteende medan du spelar istället för att bryta ut det i ett träningsläge.

Vilken sekund som helst kommer den där snubben som alltid plöjer rakt igenom motståndet.

En av de starkaste delarna av spelet är hur Assetto Corsa Competizione verkligen sätter spelaren mitt i fartupplevelsen genom stark ljuddesign. Aggressivt vrålande motorer överröstar verkligen det mesta, men när du börjar komma in i zonen och lär dig en bana börjar jag även lära mig hur vissa delar av banan låter olika också. Det kan finnas murar där ljudet studsar annorlunda mot, ett område där underlaget låter på ett annat vis, och det tog verkligen nytta av surroundljudets fördelar.

Den visuella presentationen når dock inte riktigt lika långt, mycket på grund av att bildfrekvensen är låst vid 30 istället för de 60 bildrutor per sekund som ofta är att föredra i en simulator. Jag vänjer mig vid detta efter ett tag, men jag har vid flera gånger upplevt korta frysningar där bildfrekvensen störtdyker. Detta är inte helt optimalt när man rattar fartvidunder i 250 km/h, och slutar ofta i grusfållan.

Assetto Corsa Competizione är en simulator som har designats för att skildra en väldigt snäv del av bilsporten, vilket säkert är välkommet för de spelare som älskar GT3-racing och har längtat efter att köra 24-timmarslopp i realtid. Om du är mer av en generell racingfan kommer det dock vara svårt att finna tillräcklig mångfald eller variation i detta spel.