Efter en stark start på The Walking Dead-miniserien om Michonne är det nu dags för andra delen att plocka upp tråden vid den spännande avslutningen av första episoden. I vanlig ordning har eländet hopat sig över vår protagonist och som om inte detta var nog kämpar även Michonne mot ett smärtsamt förflutet, vilket är ett återkommande element i detta avsnitt.
I denna andra episod skruvas det mesta upp markant efter att de lokala gangstrarna Randall och Norma tappar tålamodet med alla motgångar som går att koppla till Michonne, och det är inte svårt att räkna ut vem som får en måltavla målad på ryggen.
Fortsätt läsa Recension: The Walking Dead: Michonne – Episode 2 [PS4] »
Allt sedan Dark Souls-serien blev ett fenomen finns det en term som ganska ofta används för att beskriva spel som lånat influenser från serien – ”Souls-liknande”. Ganska genomgående för spelen som antingen officiellt anammat namnet, eller mer nedsättande kallas för det, har kvalitén inte alltid varit den bästa, och jämförelsen mer eller mindre haltat. Åtminstone fram tills nu.
Fortsätt läsa Recension: Salt and Sanctuary [PS4] »
Ytterst få spelserier har förändrats så mycket med tiden som Resident Evil. Det som började med en starkt pusselorienterad skräckföljetång har på senare år förvandlats till rena actionskjutare för två samarbetande spelare. Vi utsätts fortfarande för zombieliknande monster och en ständig brist på ammunition, men den tryckta rysarstämningen som tidigare varit synonym med serien har inte synts till på länge.
Huruvida dessa förändringar är till det bättre eller ej är helt och hållet en smaksak, men gillade du inte del fyra och fem lär Resident Evil 6 knappast få dig att ändra uppfattning. Uppskattade du däremot dessa äventyr finns en hel del godbitar även i del sex, som nu ges ut igen till PlayStation 4.
Fortsätt läsa Recension: Resident Evil 6 [PS4] »
Tillhör du den typen av spelare som inte kan få nog av japanska rytmspel eller som tycker att Hatsune Miku-spelen är fantastiska samtidigt som du inte kan greppa storheten i vocaloid-fenomenet? Om så är fallet, tror jag att jag har hittat ett spel som ska falla dig i smaken!
Miracle Girls Festival är ett musikspel där du, likt Project Diva-titlarna, ska trycka på knappar i takt med musiken; olika moment av fingerfärdighet sätts på prov i allt ifrån banala ballader till pumpande, högoktanig technomusik. Den här gången handlar det dock inte om en röstsyntes som framför musiken, utan en grupp tonårsidoler som sjunger och dansar till välkända låtar vilka återfinns i populära animeserier.
Fortsätt läsa Mina första timmar med Miracle Girls Festival »
DiRT-serien från brittiska Codemasters har en lång och framgångsrik historia bakom sig med rötterna i de gamla Colin McRae Rally-spelen. De har alltid representerat en detaljerad skildring av rallysporten både ur ett grafiskt perspektiv och rent spelmässigt, även om DiRT-spelen började röra sig mot en mer lättsmält upplevelse.
Med DiRT Rally går det dock inte att missförstå vad utvecklarna har velat uppnå. Det här är en renodlad simulator rakt igenom, och det är ett spel som inte kommer att hålla dig i handen när du behöver hjälp. Efter en lyckad lansering på PC förra året är det nu dags för PlayStation-fansen att få smaka på detta oförlåtande verk.
Fortsätt läsa Recension: DiRT Rally [PS4] »
Väntan har varit lång för många, men nu är den slutligen över. Dark Souls III (10/10) är nu lössläppt till alla fans och det finns många timmars härligt utforskande och kämpande att se fram emot. Det är tveklöst veckans största lansering med tanke på att vi, till skillnad från nordamerikanerna, får vänta till nästa vecka innan vi kommer att få ta del av Ratchet & Clank (9/10).
Det är dessutom glädjande att se Risk of Rain släppas till PlayStation 4 och Vita efter att det har skördat framgångar på PC en längre tid. Detta mysiga roguelike-spel erbjuder flertalet spelbara karaktärer, slumpade nivåer och ett lysande soundtrack.
Fortsätt läsa Nytt på PlayStation Store [Vecka 15 2016] »
Ett av de stora flaggskeppen när Microsoft lanserade Xbox One var den exklusiva skjutaren Titanfall, som möttes av ett generellt sett varmt mottagande. Intresset för spelet höll dock inte speciellt länge trots tillfredsställande strider med gigantiska robotar, mest på grund av att innehållet saknade lite djup.
Det har länge talats om att uppföljaren till spelet inte skulle begränsas av några exklusivitetsavtal, och nu har äntligen utvecklarna Respawn bekräftat detta bortom alla tvivel och dessutom delat med sig av ett litet klipp från det kommande spelet.
Fortsätt läsa Första glimtarna från Titanfall 2 »
Det finns ett flertal utvecklare i branschen som lyckas erbjuda riktigt bra spel, men det är mer sällsynt att de håller en hög standard över en längre tid. Bland dessa har finns det oftast någon enstaka studio som får det att rycka i förhandsbokningsfingret direkt när de visar upp ett nytt projekt. Det kan ibland kännas som om de gör spel baserat på exakt din smak och detta leder till att du gräver ner väldigt många timmar i nästan alla deras verk.
Denna vecka vill vi veta vilken utvecklare som tilltalar dig mest!
Fortsätt läsa Veckans fråga: Vilken är din favoritutvecklare? »
Shaun McGabe som regisserat Ratchet & Clank har i en intervju sagt att målet med spelet är att det ska kännas som att du styr en animerad långfilm. Och det är precis så det känns. Högt tempo, korkade skurkar och korta skämt delas ut i en levande och färgsprakande miljö. Äntligen får PlayStation 4 ett plattformsäventyr av rang!
2002 tog Insomniac Games steget från Spyro och PlayStation över till Ratchet & Clank och PlayStation 2. Det var året efter Naughty Dog gjorde samma sak med Crash Bandicoot och Jak & Daxter, och jag har alltid jämfört dessa serier eftersom de båda varit plattformsäventyr med fantasifulla vapen, tonvis av humor och en stil som påminner om tecknad film. Ratchet & Clank blev en succé och vi har genom åren sett ett tiotal uppföljare och sidospår.
Fortsätt läsa Recension: Ratchet & Clank [PS4] »
Dagen efter att Hatsune Miku: Project Diva X släpptes, hade jag förmånen att besöka en spelaffär i Japan och kunde naturligtvis inte låta bli utan att köpa det. Nu har jag tillbringat några timmar med spelet och tänkte delge dig mina tankar.
Det första som slår mig när jag startar spelet är hur mycket text på japanska som presenteras för mig. Jag blir lite orolig eftersom jag har läst att det ska innehålla ett mer invecklat narrativ, men jag är modig och kastar mig hungrigt in i spelet. Jag trycker cirkel hela tiden för att hoppa över textsjok som jag inte förstår. Miku är lika glad som vanligt och berättar en massa saker för mig; jag nickar, ler och låtsas som att jag förstår vad hon säger.
Fortsätt läsa Mina första timmar med Hatsune Miku: Project Diva X »