Recension: Thank Goodness You’re Here! [PS5]

Livet som resande försäljare är inte alltid guld och gröna skogar. Det får min kortväxta karaktär lära sig efter att chefen skickat iväg honom till den lilla småstaden Barnsworth i norra England. Borgmästaren har inte tid att möta med mig som avtalat, så istället för att sitta och uggla i receptionen i stadens kommunhus, ger jag mig ut på stadens gator och möter den ena märkliga människan efter den andra.

Efter att ha klippt en gräsmatta och hjälpt en klumpig person att få loss sin hand ur ett hål i marken (tack vare enorma mängder smör) börjar jag komma in i hur staden fungerar (eller inte fungerar). Stadens medborgare verkar bitvis lite handlingsförlamade, men är tacksamma för min hjälp. Thank Goodness You’re Here! fungerar både som titel på spelet och något jag ofta får höra.

Fortsätt läsa Recension: Thank Goodness You’re Here! [PS5] »

Recension: Green Hell [PS5, PS4]

Att överleva i vildmarken är ett väl fungerande koncept, vilket titlar som Minecraft och The Forest är solida bevis på.Green Hell är en simulator där en spelare ska överleva i en livsfarlig djungel.

Spelet släpptes redan 2018 och har lanserats till flertalet olika konsoler, och nu har undertecknad tagit sig an en version till PlayStation 5. Jag vill nämna att detta är första gången jag spelar detta verklighetstrogna överlevnadsspel.

Fortsätt läsa Recension: Green Hell [PS5, PS4] »

Vad spelar du i helgen? [Vecka 34 2024]

Om du följer oss här på bloggen kanske du har reagerat på att det verkar ha varit en ganska blygsam vecka med lite aktivitet. Sanningen är lyckligtvis raka motsatsen.

Utöver att vi har ett helt gäng recensioner som håller på att marineras har chefredaktören Johan dragit på sig väskan och rest till Tyskland. Han är såklart bloggens representant på årets Gamescom och tar tempen på mängder av utställare, spel och aktiviteter å våra vägnar. Spännande är bara förnamnet, och vi ser fram emot att få höra om hans upplevelse så småningom. Vad vi andra pysslar med under tiden, det får ni läsa om nedan.

Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 34 2024] »

Recension: MARS 2120 [PS4, PS5]

”Space, the final frontier”, ett citat från Star Trek som många år fungerat som en lockande slogan för rymdens alla mysterier. Visst klingar det sant för verkligheten med, även om serien är fiktion. Planeten Mars är en inte alltför sällsynt skådeplats för såväl fiktiva äventyr som verkliga expeditioner, ett faktum som har gjort den till en något mytomspunnen plats i vår populärkultur. Många spel har utspelat sig på detta röda klot, och MARS 2120 är ett av de senare. Jag har dragit på mig rymdstövlarna och besökt planeten.

MARS 2120 är ett så kallat metroidvania-spel och upplägget följer i stort de drag som tillskrivs genren. Efter en intensiv start där jag både lär mig grunderna till kontrollerna och sedan använder kunskapen för att fly ett jordskred befinner jag mig i entrén till en rymdbas. Personalen på basen har nämligen aktiverat en nödsignal, och det är i rollen som soldaten Anna Charlotte jag dyker upp för att undersöka saken. Världen visas ur ett 2.5-dimensionellt perspektiv med en twist där man stundvis leker med kameran för att ge delar av miljöerna ett ytterligare djup. Knepet funkar bra och lyfter de välpolerade, nästan IKEA-inspirerade, avdelningarna i rymdbasen snäppet högre.

Fortsätt läsa Recension: MARS 2120 [PS4, PS5] »

Förhandstest: The Plucky Squire

Som utgivare av indieprojekt verkar Devolver Digital ibland ha en osannolik förmåga att plocka ut guldkorn på löpande band. Allt från retroinspirerade spel med pixelgrafik till mer omfattande upplevelser med unika mekaniker eller ingångsvinklar, det finns i princip alltid en ganska hög lägstanivå i de projekt som Devolver har under sitt paraply.

När The Plucky Squire visades upp för två somrar sedan fångades jag omedelbart av den vackra presentationen, men mest av allt för den otroligt spännande mekaniken att hoppa mellan dimensioner i spelvärlden. Det kändes som en riktigt fräsch idé med mycket potential, och jag har nu äntligen fått möjlighet att testa det själv.

Fortsätt läsa Förhandstest: The Plucky Squire »

Vad spelar du i helgen? [Vecka 33 2024]

Fredag är här, och vi vet alla vad det betyder. Helgen är i antågande och med det några läckra dagar av spelmöjligheter för den som är sugen. Vi är redan halvvägs igenom augusti vilket, om man kisar med ögonen, innebär att hösten kan skymtas i horisonten. Med hösten kommer som ni vet busvädret, och spelstämningen får sig en skjuts. Innan vi drömmer oss dit måste vi dock avverka den kommande helgen, och det gör redaktionen med följande planer.

Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 33 2024] »

Recension: Phantom Spark [PS4, PS5]

Det finns en del spelgenrer som inte riktigt lyckas med att vara i rampljuset lika ofta som andra, men som då och då seglar upp, skiner till och sedan dyker ner i djupet igen. Ofta kan det vara för att de är lite nischade, aningen svårtillgängliga och lite extra krävande för den genomsnittlige spelaren. Racingspel med sportiga bilar är kanske inte särskilt ovanligt, men desto mer sällan ser man det som numera skulle kunna beskrivas som en subgenre till denne, nämligen futuristisk hypersnabb arkadracing. Phantom Spark må vara mer jordnära i sitt tema än klassiker som Wipeout och F-Zero, men nog går det undan!

Fortsätt läsa Recension: Phantom Spark [PS4, PS5] »

Recension: The Mortuary Assistant: Definitive Edition [PS4, PS5]

Skräckspel kommer i många olika former. Vissa är långa, handlingstunga berättelser med många timmar av nagelbitande, andra är lite kortare, aningen intensivare och går sällan djupare än att de redovisar en serie händelser under en begränsad tidsrymd. Sen har vi såklart de där skräckspelen som komprimerar det narrativa och kör allt i hundratjugo knyck för maximal skrämseleffekt på kortast möjliga tid. The Mortuary Assistant är ett sånt spel, och jag har spelat den senaste utgåvan, Mortuary Assistant: Definitive Edition.

Spelets handling går att sammanfatta på följande sätt. Efter att ha tröttnat på sitt tidigare jobb går den unga kvinnan Rebecca en utbildning för att kunna byta yrkesinriktning. Hon lyckas kamma hem en tjänst som assistent på bårhuset Riverfields Mortuary, och när spelet tar vid ska vi påbörja vårt första arbetspass. Mötet med enhetschefen, herr Delver blir lite stelt, och efter att ha blivit hemskickad i förtid blir Rebecca samma natt kontaktad av honom igen. Tre nya kroppar har kommit in, och ingen annan har möjlighet att ta passet. Rebecca hoppar in i bilen, och snart står jag där ensam i bårhuset. Men saker är inte riktigt som de ser ut.

Fortsätt läsa Recension: The Mortuary Assistant: Definitive Edition [PS4, PS5] »

Vad spelar du i helgen? [Vecka 32 2024]

Nu när vi börjar närma oss slutet på sommaren börjar spelsläppen sakta men säkert rampa upp igen för att påminna oss att skämshögen snart kommer att växa igen, trots flitigt trimmande under de senaste månaderna. Det stora spelspektaklet Gamescom är dessutom runt hörnet, och undertecknad kommer förstås att vara på plats i vimlet för att suga åt mig massor av intryck från framtida spel.

Vi är dock inte riktigt där än, utan det finns fortfarande tid att lägga på spel som vi redan har införskaffat. Här är ett axplock av vad som pågår i redaktionen, sen kan du själv bidra med vad som pågår hos dig!

Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 32 2024] »

Recension: Cat Quest III [PS4, PS5]

Jag uppskattar den satiriska träffbilden som en parodi målar upp i alla möjliga kulturella former. I mitt tycke är en noggrann planering och genuint utfört arbete nyckeln till framgång när man ska driva med ett känt verk, så att jag kan få ett gott skratt.

Cat Quest III är en uppföljare till ett par hack ’n slash-spel i en värld där hjälten är en katt och motståndarna gestaltas av exempelvis möss och vildsvin, men istället för en klassisk rollspelsmiljö med trollkarlar och riddare, har detta tredje äventyr ett pirattema.

Fortsätt läsa Recension: Cat Quest III [PS4, PS5] »