Efter att blivit intresserad av Steep under E3-mässan i somras, och känt ett sug efter mer då jag spelat den öppna beta-versionen av spelet, var mina förväntningar lagom höga på titeln när jag fick möjlighet att spela det för recension. Jag visste redan från början vad jag kunde förvänta mig av extremsportspelet, utvecklat av Ubisoft Annecy; branta backar, mycket snö och en hel del träd som står i vägen.
Till en början känner jag dock att jag behöver en stund innan jag är inne i flytet med mina trick igen. Det är svårt för mig att komma ihåg att jag inte kan initiera tricken förrän efter jag är i luften. Det går alltså inte att förbereda en snygg 360 innan jag släpper knappen för att hoppa, men när jag äntligen vänjer mig, kastar jag mig dock utför backarna för att uppleva spelet fullt ut.
Fortsätt läsa Recension: Steep [PS4] »
Kreativa upplägg i spel är ju alltid välkomna. Vem skulle till exempel inte vilja vara en flygande ekorre som tillsammans med sina vänner ska sätta stopp för ugglornas ohyggliga framfart i världen? Lägg till detta att hjälten Momo både flyger fram i världen och kan förvandla sig till en lurvig flipperkula för att slåss mot monster, och du har Momonga Pinball Adventure.
Redan vid första anblicken känns titeln från holländska studion Paladin Studios, otroligt charmig och inte blir det sämre för att spelet innehåller många flipperspelselement. Om Zen Studios tar ut svängarna med sina tolkningar av flipper, har denna titel spårat ur totalt.
Fortsätt läsa Momonga Pinball Adventure släpps lagom till jul »
Vecka femtio innebär att det snart är slut på året och att julen bokstavligen är runt hörnet. Hörnet är dessutom väldigt, väldigt nära – alldeles intill oss faktiskt! Även om vi i år bjuds på den absolut sämsta uppsättningen röda dagar, går det att få till några extra dagars ledighet trots allt. Med några få, jobbfria dagar, är det dock viktigt att optimera speltiden och det är redan nu dags att planera.
Även om spelstormen har tynat bort, innebär det inte att det är lugnt på PSbloggen. Det råder febril verksamhet, likt tomteverkstaden i Kalle Ankas jul på TV. Vår jultävling är i full gång och i redaktionen håller vi dessutom på att sammanfatta rösterna för årets spel, som publiceras i mellandagarna.
Även i tomteverkstaden, behövs dock tid till avkoppling och spelande och därför frågar vi som vanligt hur planerna ser ut inför helgen.
Fortsätt läsa Vad spelar du i helgen? [Vecka 50 2016] »
Min visit i staden Gotham har nu kommit till slutdestinationen; det sista kapitlet i Telltale Games skildring av Bruce Wayne och hans kända alter ego Batman.
Det femte och avgörande avsnittet, City Of Light, tar direkt efter där Guardian Of Gotham (9/10) slutade och oavsett vilket avgörande beslut jag fattade i förra delen kastas jag in i lejonkulan där den mörke riddaren kämpar mot antingen Pingvinens eller Two-Faces hejdukar.
Fortsätt läsa Recension: Batman – The Telltale Series Episode 5 [PS4] »
Jag kan inte tro att jag skriver detta, men snart är det faktiskt dags att sätta tänderna i en alldeles ny del i serien Valkyria Chronicles! Eller ja, en ny del är det ju egentligen inte eftersom Valkyria Revolution utspelar sig i en alternativ tidslinje, kontinent och universum; det råder med andra ord inte någon brist på alternativ i denna upplaga.
De gemensamma faktorerna med tidigare spel är att det fortfarande krigas om makten över ragnite, och inte att förglömma den tecknade stilen som är ett genomgående tema när det kommer till Valkyria-spelen. Visserligen verkar det som att grafikmotorn CANVAS har övergivits, och istället ersatts med något som levererar (extremt) vältecknad anime på skärmen.
Fortsätt läsa Valkyria Revolution släpps i Europa under våren 2017 »
Under PlayStation Experience passade studion Wonderstruck på att visa hur långt de kommit med sitt ambitiösa projekt Boundless. Jag skulle vilja likna titeln vid en blandning av Minecraft och No Man’s Sky (7/10), och självklart är jag mer än längtansfull inför detta förmodade storverk.
Premissen för spelet är att alla spelare i världen, delar på ett universum och spelar den roll som de trivs bäst med. Enligt utvecklaren är det upp till spelarna att forma gillen, skapa regler för städerna de bygger och sätta gemensamma mål.
Fortsätt läsa Boundless kommer till PlayStation 4 under 2017 »
När den tyska utvecklingsstudion Deck 13 släppte Lords of the Fallen (4/10) för lite drygt två år sedan var det ett spel som gav mig kluvna känslor. Det fanns en solid bas att bygga på och en intressant miljö, men samtidigt ville jag nog att spelet skulle vara lite mer Dark Souls-aktigt än vad det var i praktiken. Jag har sedan dess återvänt till spelet och uppskattat det på sina egna meriter, och även om det är långt ifrån perfekt, finns det många bra idéer där.
Just därför är jag väldigt nyfiken på The Surge, som är utvecklarnas kommande projekt. Det använder sig av snarlika stridsmekaniker, men utspelar sig istället i en science fiction-värld med robotar och exoskelett.
Fortsätt läsa The Surge ser fortsatt lovande ut »
Det har gått lite drygt en månad sedan Sony lanserade den förbättrade PlayStation 4-modellen PS4 Pro. Under denna tid har fler och fler spel fått stöd för den extra kraften som konsolen besitter, men utvecklare har valt att använda den på väldigt olika sätt.
Optimeringen har i vissa fall varit lite sådär, men oftast har uppgraderingarna inneburit en markant förbättring ur ett grafiskt perspektiv. De flesta förbättringarna är ju avsedda för den minoritet som idag har en 4K-TV, gärna med stöd för HDR, men det finns även exempel på fördelar även om du råkar har en lite äldre TV.
Jag har gått igenom de flesta av de stora titlarna för att se vilka spel som har fått de absolut bästa uppgraderingarna hittills.
Fortsätt läsa Topplista: De tre bästa PS4 Pro-spelen »