The Tomorrow Children – Q-Games visar vägen till den udda världen
Under presskonferensen ikväll släppte Sony fram Q-Games alldeles egna Dylan Cuthbert som visade ett spel vars grundprinciper fick mig att nicka leende samtidigt som jag skakade på huvudet. Spelet kallas The Tomorrow Children.
Spelet, som utspelar sig i Ryssland under 2010, kretsar kring ett forskningsprojekt som för 90 år sedan har fullständigt spårat ur och mer eller mindre utplånat jordens befolkning. Det har tagit många år för de överlevande att försöka återskapa civilisationen och det är här som berättelsen tar vid för oss spelare.
Hjälten i berättelsen är något som kallas för en ”projekterad klon” vars arbete till en början består i att utforska nya områden och samla råmaterial för att stärka samhället. Ständigt lurar hotet från den elaka rasen Izverg, varelser som kommer från ett alternativt universum: The Void.
The Tomorrow Children verkar ha hämtat inspiration från ett stort antal väldigt inflytelsefulla källor såsom LEGO och Minecraft men ser också ut att ha påtagliga element av rollspel och strategi inknådade i den här härliga smeten som dessutom luktar som att den är kryddad med utforskning av öppen värld och strider med gigantiska monster. Nu handlar det inte bara om att återskapa samhället på jorden, utan Q-Games utlovar också resor in i The Void – ett spelläge som inte visades under konferensen.
Jag blir väldigt intresserad av det här spelet eftersom jag är tokig i Minecraft men också för att Q-Games ikväll visade hur orden ”knäpp”, ”udda” och ”galen” tillsammans kan bilda något intressant och tilldragande som så småningom faktiskt går att köpa och ladda ned till din Playstation 4.
De enda frågorna jag har nu är; går det att samarbeta med andra spelare över internet, när släpps det och kommer du att hjälpa till att återställa jorden?